Stor undersøgelse af nyhedsproduktion på vej

Der er sket drastiske forandringer i medieverden siden 1999, og nye betingelser og vaner har utvivlsomt påvirket nyhedsproduktion og nyhedsfødekæden. Men hvordan?
MediaWatch
Der er sket drastiske forandringer i medieverden siden 1999, og nye betingelser og vaner har utvivlsomt påvirket nyhedsproduktion og nyhedsfødekæden. Men hvordan?

Det spørgsmål skal to forskere belyse i et forskningsprojekt med titlen "En nyhedsuge i Danmark", der gennemføres i samarbejde med Danske Dagblades Forening og Dansk Fagpresse samt en række medier.

Projektet skal belyse de enkelte mediers bidrag til nyhedsfødekæden, og sammenligne med det tilsvarende materiale, der blev indsamlet ved en undersøgelse i 1999. Den var led i en kortlægning af magten i det danske samfund.. Projektet vil samtidig inddrage alle de nye udbydere, som internetmedierne og de landsdækkende gratisaviser.

På grundlag af datakilder skal forskerne tegne et billede af nyhedsstrømmen i uge 46, 2008, der kan sammenlignes med den tilsvarende uge i 1999.

Målet er, at skabe et overblik over originale nyheders vej mellem kilder, dagspresse, web, radio, tv og modtager. Man vil identificere det enkelte medies betydning for fødekæden og mangfoldigheden, og mediers vaner, når det gælder lån og ran i nyhedsformidlingen anno 2008 - sammenlignet med situationen i 1999.

Forskningsprojektet ledes af Ida Schultz, adjunkt, Journalistik, RUC og Professor, dr.phil. Anker Brink Lund, Copenhagen Business School

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også