Drama til mobilen er i produktion

Dramaserier til mobilen og web tv er ikke afskrækkende for tv-branchens traditionelle historiefortællere, hvis kunderne vil købe.
Per Fanefjord Laursen
Dramaserier til mobilen og web tv er ikke afskrækkende for tv-branchens traditionelle historiefortællere, hvis kunderne vil købe.

Eyeworks forbereder sig på nye tider, eksemplificeret ved at Skandinavisk Film Kompagni mistede morgen-tv koncessionen efter 12 år.

Modsat Skandinavisk Film Kompagni på godt 50 personer, er Eyeworks en relativ lille organisation med 25 fastansatte. I Vermundsgade står man nu overfor en neddrosling, fordi man har mistet den store opgave. I Sølvgade er man ikke så sårbare.

"Vi har gennem årene været vant til at skrue op og ned for ansatte og stabens sammensætning," siger direktør Niels Bokkenheuser.

Trods Eyeworks' solide og brede tv-kunde portefølje, og fleksibilitet til at vokse og skrumpe, retter man alligevel blikket mod mediemarkedets nye indtægtskilder. For at sikre kundetilgangen, hvis tv-markedet drastisk skifter strategier.

Af samme grund har man oprettet datterselskabet Eyeworks Media. Nok er krav til dramaturgi og de tekniske betingelser anderledes, men som erfarne historiefortællere er Eyeworks ikke nødvendigvis bekymret for nye platforme.

"Tankerne er ikke fremmede, vi er rent faktisk på forkant med en tv-serie til mobiltelefoner, som vi producerer for TV 2. Der tale om en enkel spøgelseshistorie," siger kreativ direktør Bjarne Bo Berthelsen. Projektet sker i samarbejde med DFI.

Når det gælder web-tv dramaer, som flere medier taler om i disse dage, er Eyeworks klar.

"Vi imødeser at lege i en sandkasse af nye muligheder. Kernen er jo fortsat den gode fortælling. Vi har faktisk en rigtig god idé i skuffen til en web tv-serie, som vi gerne realiserer til interesserede medier," siger Bjarne Bo Berthelsen.

Han ser en parallel fra web-tv dramaer, til den holdningsændring der skete for ti år siden, da reality-tv brød i gennem, og rigtige mennesker kom på, og viste rigtige følelser. Et brud med at det kun var journalister, der redigerede programmer, eller skuespillere der spillede roller.

New media udgør i år mindre end ti procent af Eyeworks omsætning, der ellers især kommer fra traditionel tv-produktion i alle genrer.

"New media er noget, alle kigger på, men som ikke fylder meget. Det kommer det forhåbentlig til. Vi har et godt øje til cooperate-området indenfor online video og tv. Cooperate har vi store erfaringer med gennem årene. Vi ser flere muligheder i det; til eksempel som det er set med Carlsbergs opbygning af medieindhold om fodbold," siger direktør Niels Bokkenheuser.

'Eyeworks' er et nyt brand i Danmark. Det tidligere Easy Film blev for to måneder siden solgt til den internationale producent og omdøbt. Overtagelsen inkluderede både Easy Films afdelinger i Danmark og Polen.

Eyeworks overtog aktiekapitalen i selskabet og i Danmark skiftere selskabet til Eyeworks Danmark. Eyeworks har afdelinger i 14 lande og har base i Amsterdam.

Easy Film har eksisteret i Danmark siden 1984 og i Polen siden 2005. Selskabet står blandt andet bag produktioner som 'Årgang 0, 'Jul på Vesterbro', 'Bubber & BS på afveje', 'Du er hvad du spiser', Q TV, Top Charlie og 'Far til fire'.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også