Nye tal: Stadig vækst i annoncerne

De seneste tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) viser et plus i annonceomsætningen i forhold til året før.
JP,Maria Dalhoff

De seneste tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) viser et plus i annonceomsætningen i forhold til året før.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

ecession, nedtur, afmatning. De grimme ord har stået i kø i den danske mediebranche, som det seneste år har været meget påvirket af den internationale finansielle krise. Men foreløbig har annoncørerne generelt stadig penge på reklamebudgetterne: »Vi kan mærke uroen, men vi mangler endnu at se, om der for alvor er noget i den,« siger Ulrik Thagesen, administrerende direktør for MediaCom, der er blandt de største mediabureauer i Danmark.

Vækst i omsætningen
Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) har netop offentliggjort sit seneste Mediaindex for maj 2008. Og tallene, der bruges som strømpil for udviklingen på mediemarkedet, viser, at medieomsætningen for maj har resulteret i en vækst på 13 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

Omsætningen i maj har trukket den samlede medieomsætning for januar-maj 2008 i plus i forhold til samme periode i 2007, og den samlede nettoomsætning viser således en vækst på 2 pct.

Medlemmerne af DRRB står for ca. fem mia. kr. af en omsætningen på det samlede danske reklamemarked på knap 13 mia. kr. Derfor kan tallene også dække over udsving i forhold til de forskellige medier. »Men med de mange udmeldinger om nedgang i økonomien er det overraskende, at mediemarkedet fortsat er i plus,» siger Henrik Dyring, konsulent i DRRB.

Usikre annoncører
Annoncemarkederne har i de senere år oplevet vækstrater på op til 10 pct. Derfor er en vækst på 2 pct. foreløbig i 2008 reelt en stagnation, mener Ulrik Thagesen, Mediacom. Mediebranchen er en af de brancher, som hurtigst mærker en økonomiske nedtur. Et af de steder, hvor virksomhederne i nedgangstider sparer først, er på annonceomkostningerne.

»Der er ingen tvivl om, at usikkerheden for andet halvår af 2008 er stor. Vi kan mærke, at annoncørerne er mere tilbageholdende end nogensinde med at lave langsigtet annonceplanlægning. Derfor afventer markedet fortsat, om der kommer en egentlig opbremsning i løbet af efteråret, eller om det bliver ligesom det første halvår af 2008, hvor det egentlig er gået meget godt,« siger Ulrik Thagesen, Mediacom.

Søgeord i vælten
De nyeste tal fra DRRB viser også, at de interaktive medier fortsætter deres fremgang på annoncemarkedet med en vækst på 40 pct. Dermed cementerer de nye tal for alvor, at annoncørerne flytter deres reklamer fra én type medier til en anden.

Tallene viser nemlig også, at dagblade, tv, radio, biografer, magasiner og ugeblade generelt taber omsætning i 2008. Pengene bliver i stedet brugt på internettet. »Men den helt store vækst på det digitale marked oplever vi i øjeblikket på søgeord. Derfor går en stor del af væksten uden om de danske aktører. Pengene tilfalder primært Google,« siger Ulrik Thagesen, Mediacom. Henrik Dyring fra DRRB finder det imidlertid overraskede, at faldet i annoncer i printmedierne er så lille, når han tænker på tider med faldende oplag og læsertal, men stigende konkurrence.

Nye medier søges
Også området "Diverse Medier" vokser ifølge DRRB-tallene pænt. Her er der tale om bl.a. reklamer via mobiltelefoner, sponsorskaber og events:

»Annoncørerne går i høj grad efter at finde andre måder at nå forbrugerne på. Derfor leder man efter utraditionelle metoder at kommunikere med forbrugerne på,« siger Martin Rasmussen, som er adm. direktør for mediabureauet MindShare.

»Mediebrugere har i dag så mange muligheder, at de i høj grad vælger medier fra. De vil kun bruge de medier, som man selv finder relevante.

Derfor er det blevet sværere for annoncørerne at trænge igennem på de traditionelle måder. Det er ikke altid nok med en almindelig tv-reklame på 30 sekunder i dag,« siger Martin Rasmussen, som dog peger på, at tv stadig er en effektiv reklameform. Ifølge DRRB-tallene ligger tv-reklamerne i index 115 i maj. Den vækst redder dog ikke tendensen på årsbasis, som lyder på et index 95. Dagbladene ligger generelt lidt over niveauet for samme periode i 2007. Magasiner og ugeblade er også fortsat pressede med negativ vækst og index 98 i maj. Reklamer på radio-området er i index er 97 i år til dato.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også