Fremtiden er digital for nye journalister

TEMA: Journalisthøjskolen i Århus vil vænne de studerende til, at fremtiden foregår online, selvom mange drømmer om en karriere i de klassiske medier.
Thomas Bech Hansen

TEMA: Journalisthøjskolen i Århus vil vænne de studerende til, at fremtiden foregår online, selvom mange drømmer om en karriere i de klassiske medier.

De vil gerne have deres kontrafej trykt i avisen, stemmen sendt ud i æteren og ansigtet på fjernsynsskærmen. Sådan lidt groft kan man skitsere de forventninger, som nye studerende på Journalisthøjskolen i Århus kommer med.

"Flest studerende er interesseret i de klassiske medier, selvom de selv mest bruger nettet og gratisaviser. Det udvikler sig selvfølgelig gennem uddannelsesforløbet, men den klassiske journalistik er generelt i højsædet", siger Anne-Marie Dohm, der er rektor på Journalisthøjskolen.

Denne holdning skal ændres, hvis journalisterne skal være rustet til fremtidens medielandskab. Derfor etablerede Journalisthøjskolen sidste sommer en ny strategi for undervisning i online-medier.

"Målet er, at alle nyuddannede skal forlade Journalisthøjskolen med grundlæggende digitale kompetencer. Heraf skal en del have specialviden i online-journalistik på et niveau, der gør at de kan være innovative og udvikle online fortællemåder. Online-medier kan andet end at lave hurtige nyheder, selvom det oftest bliver brugt sådan. Det er for eksempel et fantastisk feature-medie", siger Anne-Marie Dohm.

Helt konkret skal underviserne på Journalisthøjskolen efteruddannes i netformidling og de studerende bliver tilbudt særlige workshops, hvor de lærer digitale metoder.

Det øgede fokus på online-journalistik skubber dog langt fra de klassiske dyder i baggrunden.

"Mediebilledet er i dag så nuanceret, at det er nødvendigt med flere forskellige tilgange, inklusive den klassiske journalistik. Vi ser en udfordring hos os i at få lavet forskellige slags journalister. Vi skal både lave specialister og generalister, for der er behov for begge dele", siger Anne-Marie Dohm.

Journalisthøjskolen fusionerede 1. januar med Den Grafiske Højskole og har siden været en del af Danmark Medie- og Journalisthøjskole .

Husk at læse de andre artikler i dagens tema:

SDU: Flermedial er ikke nok

Mere journalistik på RUC

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også