Politisk uklarhed er største trussel mod TV2’s fremtid

Interview: Debatten og pressens dækning af TV 2's økonomiske krise har været perspektivløs, siger nordisk CEO for Mediacom. Kritik bør rettes mod den ansvarlige kulturminister.
Per Fanefjord Laursen
Interview: Debatten og pressens dækning af TV 2's økonomiske krise har været perspektivløs, siger nordisk CEO for Mediacom. Kritik bør rettes mod den ansvarlige kulturminister.
?
CEO for Mediacom i Norden, Jonas Hemmingsen, betragter den danske mediescene med et par skridts afstand fra sin nordiske stol, og med snart 20 års erfaring i mediebranchen.

Det slår ham, at pressens behandling af TV2's situationen er unuanceret og sensations¬præget. Og han efterlyser, at der indledes en langt mere fundamental diskussion af rollerne for de statskontrollerede medier. Og pressen og kommentatorer skulle hellere dykke ned i hvorfor der fra politisk hold ikke gøres mere for at give TV 2 klare og brugbare arbejdsbetingelser.

"TV 2 befinder sig i et ekstremt konkurrencepræget marked hvor andre aktører også er under hårdt økonomisk pres - og hvor der stilles relevante spørgsmål til deres eksistensberettigelse. Og som situationen er nu for TV2, er de politiske rammer og det lidet aktive ejerskab en stor hæmsko for at koncernen kan udvikle sig til at blive en god forretning.

Og dette indtryk bekræftes desværre af, at TV 2's nye bestyrelsesformand for nylig erkendte, at de økonomiske oplysninger han fik om TV 2 før han tiltrådte, overhovedet ikke var i overensstemmelse med virkeligheden," siger han i et interview med Mediawatch.

"Dette er dybt foruroligende! Nu må politikerne melde klart ud om hvad deres ambitioner er med TV2, og jeg tror det vil være meget sundt at bringe de statejede medievirksomheder - TV2 og DR - ind i en udviklingsproces hvor man ikke blot diskutterer antal journalister og kvadratmeter men reelt sætter spørgsmålstegn ved de gældende roller og arbejdsbetingelserne".

TV 2 fylder snart 20 år, og der er sket meget i den periode. Så en gentænkning af TV 2's rolle er vel meget passende, lyder vurderingen.

Jonas Hemmingsen drømmer om, at diskussionen om løsning af TV 2's kvaler kan hæve sig op over fnidder, pege fingre og kortsigtet betragtninger. Op til en helt større diskussion af TV 2's rolle i mediebiledet anno 2008 og frem - og hvorfor ikke tænkt sammen med DR's rolle

"Jeg vil opfordre politikerne til at deres lægge kræfter i at tage ansvar og indlede radikale, fordomsfrie drøftelser af TV2 og DR's roller i det evigt skiftende mediebillede."

Kunne man drive DR og TV 2 med fælles ledelse? Begge har økonomiske problemer og kunne supplere hverandre på fornem vis. TV 2 kunne sagtens drives som kommerciel kanal og dele ressourcer med DR, lyder én idé; vel vidende at TV 2 blev lanceret med intensioner om en uafhængig konkurrent til DR.

"Ja, men mediemarkedet, omkostningsstrukturer og konkurrencen har udviklet sig voldsomt siden, de tanker blev tænkt i slutfirserne. Derfor kræver det at politikerne gentænker rollerne."

Ser man på DR og TV2 styrker og svagheder så kompletterer de hinanden ganske godt - DR er stærk på drama og radio - hvor TV2 er udfordret mens TV2 står stærkt på nyheder og sport og film, påger Mediacoms direktør. Et anden brud på fastlåste tanker lyder: Hvorfor ikke omdanne P3 til en kommerciel landsdækkende kanal, når erfaringer nu er at TV2 ikke kan få økonomi i at drive en kommerciel radio under de rammer som politkkerne har udstukket.

Den udeblivende privatisering er selvsagt en afgørende brik i puslespillet, for privatiseringen ville have gjort TV2's opgave klarere, mener Mediacom-chefen.

"Hvis ikke staten ønsker at holde fast i TV2 i det lange løb bør privatiseringen af TV2 ske så hurtigt som muligt. Prisen vil sikkert være overkommelig nu og en ny ejer kunne måske se større muligheder i synergier og rationaliseringer end de nuværende ejere - og så vil TV2's ledelse få klare retningslinjer."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også