Danmark slår Sverige på annonceindtjening

Analyse. Det er en myte, at de svenske medievirksomheder er forkælede af mere gavmilde annoncører end de danske. Til gengæld skovler nordmændede penge ind.
Ole Nørskov

Analyse. Det er en myte, at de svenske medievirksomheder er forkælede af mere gavmilde annoncører end de danske. Til gengæld skovler nordmændede penge ind.

"Hvis bare det danske radiomarked, printmarked, internetmarked (indsæt selv flere valgmuligheder) lignede det svenske, så ville vi tjene fantasilioner."

Sådan lyder ét af de danske mediers yndlingsmantraer. Men når man ser nærmere på tallene, tegner der sig et andet billede. De danske mediehuse høster nemlig flere annoncekroner per indbygger end de svenske.

For nylig fremlagde Dansk Oplagskontrol sin årlige rapport "Det Danske Reklamemarked" og MediaWatch har med udgangspunkt i rapporten set nærmere på omsætningen per indbygger inden for de forskellige medietyper.

Det er ikke overraskende, at Sverige med flere end 9 mio. indbyggere genererer en større annonceomsætning end Danmark. Når man ser på de ti områder, som udgør, hvad vi normalt forbinder med mediedrift, omsatte de svenske medier i 2007 for 21,6 mia. danske kroner, (hvis vi regner med en gennemsnitlig kurs på 0,82). I Danmark var det tilsvarende tal 14,1 mia. kroner.

Dermed har de danske medier tjent 2.566 kr. per indbygger, mens svenskerne må nøjes med 2.402 kr. per indbygger. I begge lande må man til gengæld kigge misundeligt på Norge, hvor tallet lå på hele 3.078 kr.

Her er tallene fordelt på de enkelte medietyper. (Danske kroner per indbygger i 2007 fordelt på medietyper.)

Som det fremgår, ligger Danmark og Sverige næsten lige, og det vil sikkert overraske nogle, at Danmark for eksempel på radio-området kun er 6 kroner bag svenskerne i indtjening per indbygger.

Nordmændende tager førstepladsen i de fleste kategorier. Blandt andet når det gælder dagbladsdrift, hvor konkurrencen ikke er tilnærmelsesvis så hård som i Danmark og Sverige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også