Danmark i den europæiske netannonce-superliga

Danmark er et af de mest modne markeder i Europa når det gælder netannoncering, viser en opgørelse foretaget for FDIM.
MediaWatch

Danmark er et af de mest modne markeder i Europa når det gælder netannoncering, viser en opgørelse foretaget for FDIM.

Når man sammenligner de europæiske lande og USA, ligger Danmark på en tredjeplads, når det gælder annonceomsætningen på nettet målt pr. internetbruger.

Danmark overhaler dermed USA. Samtidig sætter Skandinavien sig på tre af de fem første pladser i samme opgørelse.

Det viser en helt ny opgørelse af det europæiske netannoncemarked i Europa. Opgørelsen er foretaget af PricewaterhouseCoopers for IAB Europe, som Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM) er en del af.

Danmark ligger på en tredjeplads med 814 kr. pr. internetbruger kun overgået af Storbritannien og ikke mindst Norge, der topper listen med 990 kr. pr. internetbruger.

Danmark ligger foran USA, der må nøjes med en fjerdeplads i dette års opgørelse med 683 kr. pr. bruger. Sverige følger lige efter USA på en femteplads. Det er første gang, at Norge og Sverige er med i opgørelsen.

"For andet år i træk tager Danmark en sikker tredjeplads i opgørelsen, og samtidig indtager de skandinaviske lande en markant plads. Vi har hele tiden regnet med, at Norge og Sverige var med helt fremme. Nu har vi fået dokumenteret det og kan glæde os over, at Skandinavien samlet set overgår Storbritannien, der er det største marked inden for netannoncering," siger Christian Peytz, formand for FDIM, der er IAB Europes danske organisation. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også