Kan 'GoMorgen Danmark' produktudvikles

Skandinavisk Film Kompagni satser på at vinde hele opgaven, men kan morgen-tv overhovedet laves særlig meget anderledes - og billigere?
MediaWatch
Skandinavisk Film Kompagni satser på at vinde hele opgaven, men kan morgen-tv overhovedet laves særlig meget anderledes - og billigere?

Der hersker ikke tvivl om, at Skandinavisk Film Kompagni satser alt på at forlænge sin koncession på at producere 'Go'morgen Danmark', som man har gjort det i 12 år i løbende dialog med den til enhver tid siddende TV2-programledelse.

Nu sidder der imidlertid en anden, lidt yngre ledelse, og den indholdsmæssige side af Go'Morgen, Go'aften, og begge opgaver under ét, er røget i udbud blandt fire selskaber. Teknikdelen bliver hos Metronome Productions.

Skandinavisk Film Kompagni forventer som udgangspunkt at vinde hele opgaven og kunne sige både Go'morgen, Go'aften - og endda Godnat på TV 2.

Det er signalet fra direktør Erik Stephensen over for MediaWatch; midt i et udbudsforløb, der ventes at spidse til den 1. juli.

Erik Stephensen, der er én blandt flere medejere af SFK, er udmærket klar over, at der ikke er ret mange forskellige eller nye måder at producere tv på til en morgenflade.

"Morgen-tv kan fornyes og skal fornyes. Men der findes ikke helt nye, brede formater indenfor morgen-tv genren ude i verden, der kan adapteres, men der er inspiration at hente til gradvise ændringer af udtryk, grafik og tempo, herunder at man f.eks. er mere udendørs med værterne," siger han.

TV 2s ønske om at gentænke morgenfladen skal bl.a. ses i lyset af, at mange kanaler betjener mange forskellige seergrupper om morgenen.

Keld Reinicke har bedt om et serviceeftersyn på morgenformatet, så det er lidt mere ungdommeligt. Men i 2008 er de unge f.eks. ganske godt betjent på Zulu, der er nyheder på News, og de yngste kurtiseres af Cartoon Network med flere. Det udfordrer SFKs balanceakt på det redaktionelle plan - med valget af indslag, emner og gæster. SFK vil gerne sikre, at TV 2 får alle familier, gamle unge, osv i tale. Men en del af dem er bedre betjent andet steds.

At processen i høj grad handler om, at TV 2 ønsker at erhverve sine programflader billigere end nu, er en realitet, som Erik Stephensen & Co. må acceptere. Det kan f.eks opnås ved at ét selskab producerer begge flader, hvilket alt tyder på, at TV2 ønsker. Erik Stephensen mener, at Go Morgen koster det, som produktionen bør koste.

"Vi leverer indholdet - software - som her er værter, producere, tilrettelæggere, osv.
Men alt er til diskussion lige nu. Medarbejderne kan sikkert godt arbejde billigere, men kan vi så holde kvalitetsniveauet? - det tror jeg ikke. Kan vi tjene mindre på produktionen - ja, det kan vi godt," siger han. Teknikken kan nok muligvis leveres billigere, men det er ikke det, der er i udbud.

SFK byder på at levere begge programmer, hvilket ifølge Erik Stephensen giver god mening for TV 2, der kan få en billigere produktion samlet set og med redaktionelle synergier.

"Vi ved godt, hvor meget billigere det kan produceres som samlet produktion, men vil jeg ikke sige det."

En væsentlig del af det indhold, SFK leverer til TV 2 hver morgen, er nogle af markedets stærkeste værtsbrands, der er knyttet til SFK som medejere. Signalet i dag lyder, at disse værter ikke kan lejes ud, hvis andre vinder opgaven.

"Hvad ville vi få ud af det - de er en væsentlig del af den software, vi tilbyder," siger Erik Stephensen. Omvendt er disse værter til rådighed i cirkulation morgen og aften, hvis SFK vinder hele opgaven.

Programledelserne hos både TV 2 og TV3 overvejer i disse tider omkostningerne ved at sende morgen-tv. Det skønnes, at morgen-tv med al teknik og indhold kan produceres fem dage om ugen for 50-60 mio, men også helt ned til 10 mio. årligt, afhængigt af ambitionsniveauet og værtslønninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også