Mogens Blicher Bjerregård på blokken

Formanden for Dansk Journalistforbund, Mogens Blicher Bjerregård, aner større arbejdsløshed for sine medlemmer forude.
Maria Dalhoff

Formanden for Dansk Journalistforbund, Mogens Blicher Bjerregård, aner større arbejdsløshed for sine medlemmer forude.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Hvordan vil du betegne den nuværende situation i den danske mediebranche?

»Den danske mediebranche er under stadig forandring, og sådan skal vi nok også forvente, at den vil være - endda i mere udpræget grad i årene fremover. Et særligt problem, som vi står overfor, er, at selve den publicistiske baggrund for medierne bliver trængt i baggrunden, fordi nye ejere af alle medietyper har mere fokus på bundlinjen end på indholdet.«

Ligner disse seneste besparelsesrunder scenarier fra tidligere år?

»På flere måder ligner besparelsesrunderne de tidligere - dels på grund af konjunkturerne, og dels på grund af selve medieudviklingen, der nok denne gang spiller en større rolle. Derfor er der nok også flere job, der denne gang flytter til de andre medietyper og formentlig knap så mange, der bare forsvinder.«

Hvad skal f. eks. aviserne efter din mening gøre for at undgå fortsat nedgang i oplagstallene?

»Betalingsaviserne skal være meget bevidste om betydningen af, at indholdet skal have en høj kvalitet og den dybde, der gør dem interessante nok til, at læserne vil købe dem. Bladhusene skal sikre et endnu stærkere samspil med de øvrige medier, sådan at det giver mening både at læse gratisavisen og få mere dybde i betalingsavisen.« Hvor høj er arbejdsløsheden i branchen, vurderer du, om et år i forhold til i dag?

»Det har altid været umuligt at spå om arbejdsløsheden. Men de hidtidige afskedigelsesrunder er ikke for alvor slået igennem i arbejdsløshedstallene, men det kommer utvivlsomt i løbet af de kommende måneder, men næppe i samme omfang som vi har set tidligere.« Hvor i branchen vil jeres medlemmer i fremtiden få lettest ved at få job?

»DJ's medlemmer vil i fremtiden i højere grad få job på webredaktioner, i kommunikationsbranchen og ikke mindst inden for den offentlige kommunikation. Generelt bliver behovet for både journalister og informationsmedarbejder fortsat større.«

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også