24timer har syvårigt lejemål

"Hvis 24timer skulle lukkes, ville vi have gjort det øjeblikkeligt," siger Søren Riis, adm. direktør for MetroXpress.
MediaWatch

"Hvis 24timer skulle lukkes, ville vi have gjort det øjeblikkeligt," siger Søren Riis, adm. direktør for MetroXpress.

Han er som udgangspunkt glad for de mange reaktioner fra branchekendere oven på gårsdagens fusion mellem 24timer og MetroXpress, men undrer sig over, at så mange tror, at Metro International har planer om at lukke 24timer.

Vi havde besøg af journalister i går, som ville se, hvor 24timer-folkene skal sidde - og så måtte jeg vise dem byggerodet ved siden af, hvor vi er ved at indrette 800 kvadratmeter til dem. Vi har indgået en syvårig uopsigelig kontrakt på lejemålet," siger Søren Riis, som peger på det svenske eksempel, hvor Schibsted efter at have købt sig ind i Metro med det samme lukkede gratisavisen Punkt SE.

"Hvis planen var at lukke 24timer, ville vi ikke gå og lurepasse med det, vi ville have lavet en helt anden aftale, som den man har set i Sverige," siger han.

Søren Riis fortsætter som øverste chef for det fusionerede selskab. I den rolle får han til opgave at opfylde det løfte Per Mikael Jensen kom med i går: at selskabet vil give overskud allerede i indeværende år.

Det lyder umiddelbart umuligt. MetroXpress balancerer omkring et nul, mens 24timer taber penge. Søren Riis skal med andre ord få minus plus nul til at give plus.

"Men folk glemmer nok i det regnestykke at tage højde for, at den klart største udgift for 24timer har været husstandsomdelingen, som nu er skåret bort. Vi har været overraskede over at se, hvor hurtigt det er gået i den rigtige retning med 24timer, så med de besparelser, vi kan opnå ved fusionen, tror vi på, at vi kan gøre selskabet rentabelt allerede i år," siger han.

Den største besparelse ligger på distributionen, hvor der er "et tocifret millionbeløb" at hente på en sammenlægning. Besparelsen ligger ikke i de sidste led - hvor hånduddelerne nu kan tage begge aviser med i skuldertaskerne - men i de første led, forklarer Søren Riis.
"Når vi skal køre aviser til Ringkøbing eller Aabenraa, gør det naturligvis en stor forskel, at vi kan tage begge aviser med på den samme lastvogn," siger han.

En afgørende faktor for, om fusionen bliver en succes, er, at aviserne kan fastholde en lav dobbeltdækning, så annoncører får flest mulige øjenpar for pengene.

De seneste halvårstal viser, at kun 16 pct. af læserne er gengangere - et tal som muligvis vil stige i næste måling, fordi 24timer ikke længere husstandsomdeles. Nu findes den kun i trafikken sammen med MetroXpress.

"Men vi har målt, at folk i gennemsnit tager mellem 1,3 og 1,4 aviser, når de kan vælge mellem alle fire gratisaviser i standerne, så vi er ikke så nervøse for, at dobbeltdækningen vil blive for høj," siger Søren Riis, som allerede har sendt det første Lars Larsen-tilbud ud til mediebureauer og annoncører:

En helsidesannonce i begge aviser dagligt i 14 dage for kr. 275.00,-. For de penge får annoncørerne ifølge materialet 10 mio. bruttoeksponeringer.

"Og de når 2,3 mio. forskellige mennesker," lokker Søren Riis, som nok inderst inde godt ved, at på et tidspunkt, hvor budgetterne er allokerede, bliver det svært at finde en annoncør med den slags løse penge.

"Men vi gør det også for at vise, at vi nu har et tilbud som kan nå meget bredt, meget billigere end det er muligt på tv, hvor man skal betale mindst 900.000 kroner for den samme mængde kontakter," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også