Vi lukker ikke 24timer

Per Mikael Jensen forventer overskud i det fusionerede selskab allerede i år og venter spændt på Nyhedsavisens kinamand
MediaWatch
Per Mikael Jensen forventer overskud i det fusionerede selskab allerede i år og venter spændt på Nyhedsavisens kinamand

Topchefen i Metro International har en simpel opskrift på, hvordan MetroXpress, der i år balancerer omkring et rundt nul, og 24timer, som taber mange penge, tilsammen efter fusionen skal komme til at give overskud allerede i år:

"Det er egentlig meget simpelt: Vi skal forøge indtjeningen og formindske omkostningerne," siger han.

Den første del af planen skal blandt andet løses ved at introducere nye annoncepakker på tværs af 24timer, MetroXpress og aviserne i JP/Politikens Hus, som ejer 24,5 pct. af det nye selskab.

"Metro har en meget stærk position på salgssiden, hvor markedet respekterer os for at holde, hvad vi lover. Og jeg tror, vi kan levere nogle interessante nye tilbud, som på trods af den intensive priskonkurrence kan øge vores omsætning," siger Per Mikael Jensen, som ingen planer har om at lukke 24timer, som flere eksperter ellers har spået et kort liv efter sammenlægningen.

"Det er bestemt ikke planen. Vi tror på, at der er gode synergier mellem de to aviser og alene på distributionen er der mange penge at spare ved sammenlægningen. Øvelsen bliver nu, at præciserer de to avisers positioner yderligere, så vi får en endnu lavere grad af dobbeltdækning," siger Per Mikael Jensen.

I forvejen er der kun et overlap på 16 pct. af læserne mellem de to aviser, der tilsammen når over en mio. daglige læsere.

Per Mikael Jensen forventer også, at annoncepriserne vil stige.

"Danmark er nu det land i Europa, hvor annoncepriserne er lavest. Det er jo ikke os alene, der bestemmer prisniveauet, men med mindre vores konkurrenter allierer sig med Bill Gates vil de vel også på et tidspunkt få lyst til at tjene nogle penge," siger han.

A pro pos penge, så morer Per Mikael jensen sig over retorikken hos konkurrenterne på Nyhedsavisen, som har modtaget dagens fusion med jubel.

"Uanset hvad der sker, er det det bedste, der er hændt for Nyhedsavisen. Først indgik de en aftale med Post Danmark. Det var det bedste, der var sket for avisen. Så trak Posten sig ud, og det var det bedste, der var sket. Så nåede man ikke målet om en mio. læsere dagligt - men det var lige efter planen. Man skar 100 mand og halvdelen af det redaktionelle indhold bort, men det styrkede bare avisen. På det sidste har alle ventet på en kinesisk investor, men jeg har ikke set en kinamand endnu. Når han så aldrig dukker op, er det sikkert også det bedste, der er sket for Nyhedsavisen," siger Per Mikael Jensen, før han igen vender tilbage til sin egen butik.

"Man kan sige, at det der er sket i de seneste dage for os i Sverige og Danmark igen understreger, at one size ikke passer alle. I Tjekkiet har vi solgt aktiemajoriteten. I Sverige har vi allieret os med Schibsted og lukket Bostad-avisen. I Danmark fusionerer vi med 24timer. Vi er kort sagt meget bundlinjeorienterede og parate til at finde lige præcis de løsninger, der passer bedst til de enkelte markeder," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår