Simon Andersen: Fusion godt for os

Om et halvt år er 24timer lukket, spår Nyhedsavisens chefredaktør, som kalder JP/Politikens forsøg på gratismarkedet for "en katastrofe."
MediaWatch

Om et halvt år er 24timer lukket, spår Nyhedsavisens chefredaktør, som kalder JP/Politikens forsøg på gratismarkedet for "en katastrofe."

Simon Andersen fryder sig over det han kalder en normalisering af markedet.

"Det har taget to år fra det totale kaos i 2006 med lanceringen af Dato, 24timer og Nyhedsavisen. Men nu er Dato væk, Urban har lavet sig om til et "Vi Unge"-blad med en total omkalfatring af avisbegrebet i et forsøg på at nå nye målgrupper og snart forsvinder 24timer," siger han.

Simon Andersen kalder JP/Politikens indtog på gratismarkedet for en katastrofe.

"24timer havde nogle kvaliteter, men var både annoncemæssigt og redaktionelt bundet på hænder og fødder, fordi man var bange for at kannibalisere på kerneprodukterne - Politiken, Ekstra Bladet og Jyllands-Posten," siger Simon Andersen, som medgiver at mange nok også vil kalde Nyhedsavisen for en katastrofe - i hvert fald på det økonomiske plan.

"Jo, vi har også tabt mange penge. Men forskellen er, at vi hele tiden har villet det her projekt. JP/Politiken søsatte udelukkende 24timer i et forsøg på at spoile markedet for os. Det lykkedes for dem i den forstand, at de fik skabt utrolig meget negativ goodwill over for gratisavis-konceptet og alt for mange satte grønne klistermærker med "Gratisaviser - nej tak" op på deres postkasser," siger Simon Andersen.

Men giver det ikke meget god mening, at JP/Politiken først ødelægger jeres muligheder, og når I så er tilstrækkeligt svækket og ikke længere udgør en trussel mod deres morgenaviser, så sælger de.

"Problemet er så bare at det er morgenaviserne, der for alvor bløder. De seneste oplagstal viser, at Jyllands-Posten har tabt 14.000 på et år og det er ikke stort bedre for Berlingske. Og det virker ikke til at Lisbeth Knudsen helt har fattet det, når hun kan tale om, at der kun er plads til tre-fire gratisaviser på markedet, mens hun tror der er plads til tre morgenaviser. Hun styrtbløder og spørgsmålet er jo hvornår man vil se morgenaviserne give op, så vi måske får en gratis nyhedssektion af Berlingske Tidende - eller Politiken begynder kun at udkomme i weekenden," siger Simon Andersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også