Internettet løber med avisernes annoncekroner
De danske dagblade mistede sidste år næsten otte procent af deres annonceomsætning. Året 2008 kan blive meget værre.
MediaWatch
De danske dagblade mistede sidste år næsten otte procent af deres annonceomsætning. Året 2008 kan blive meget værre. Mens annonceindtægterne faldt med 7,6 procent hos dagbladene, så steg de tilsvarende hos internetreklamer – og det samlede annoncemarked steg faktisk 5,9 procent sidste år. Det skriver Børsen. Avisannoncerne har dog langt fra nået bunden, forudser Kenneth Brenøe fra Group M, der siger, at dagbladene i 2008 står overfor at tabe 10-12 procent af annonceomsætningen, hvilket svarer til et tab på 400 mio. kr. Adm. direktør i mediebureauet Carat, Mads Bredal, mener, at forklaringen på det store fald er en stor bevægelse væk fra avisannoncer og til annoncer på netmedier. Han mener, at dagbladene derfor er nødt til at svinge sparekniven hårdt og forudsiger, at nogle dagblade kan lukke, inden året er omme. |NP|