MediaWatch

Google vinder på Microsoft-afslag

Microsofts forgæves forsøg på at købe Yahoo kommer modstanderen Google til gode. Microsoft må reagere, mener ekspert.

Microsofts forgæves forsøg på at købe Yahoo kommer modstanderen Google til gode. Microsoft må reagere, mener ekspert. På rekordtid har Google opnået en næsten monopollignende status på markedet for søgemaskiner. Ifølge de seneste opgørelser stod Google for næsten 60 procent af alle søgninger på internettet i USA, mens Yahoo stod for 21,3 procent. Microsoft sad på 9,4 procent. "Microsoft er nødt til at komme ind på Googles hovedområde på en seriøs møde, så Google ikke æder sig ind på deres softwareservice," siger Rob Helm, der er direktør i analysevirksomheden Directions on Microsoft, ifølge Politiken til det amerikanske magasin Forbes. Professor på Harvard Business School David Yoffie, strammer skruen et tak til. "Det vil være rigtigt at betragte Google som det næste Microsoft," siger han til Jyllands-Posten. |NP|

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til delvis genåbning, nye chefredaktører på TV 2 News og Jyllands-Posten, en kommende streamingtjeneste og planer om vækst blandt flere. Få overblik over ugens gang i Mediedanmark.

Seneste nyt

Se flere jobs