MediaWatch

Aviser skal satse mere på nettet

Aviserne skal droppe den traditionelle avishusstruktur og i stedet lade sig inspirere af forretningsmodeller for de nye netmedier som Google.

Aviserne skal droppe den traditionelle avishusstruktur og i stedet lade sig inspirere af forretningsmodeller for de nye netmedier som Google. Det mener en række internationale eksperter, som Ugebrevet Mandag Morgen har talt med. Desuden skal aviserne gå efter skarpt afgrænsede målgrupper og tilpasse deres nyheder personligt til den enkelte bruger. De giver deres bud på fremtidens mediebillede i en tid, hvor aviserne taber læsere og annoncekroner og lider under det økonomiske tilbageslag i store dele af den vestlige verden. Stephen T. Gray, projektleder ved et af USAs største journalistiske efteruddannelses- og udviklingscentre American Press Institute (API), siger, at mange avisledere satser alt for lidt på internettet og på andre digitale medier. "Mange steder mangler de erkendelse af, at nyheder ikke længere er nok som forretningsmodel. Hvis de kun vil indrømme det langsomt, skrumper din forretning bare langsomt," siger han til Mandag Morgen. Han fremhæver Berlingske Tidende som en avis, der tør omlægge den klassiske journalistiske arbejdsproces og lade de skrivende og redigerende arbejde på en ny og anderledes måde, og han henviser til norske VG som en avis, der har turde satse på nettet og som nu henter 39 procent af sin indtjening fra netannoncer. Også Google bør være en inspirationskilde for danske aviser. Kodeordet er målretning og genbrug af informationen, så de passer ind i de relevante kanaler. Og så skal alle teknologier tages i brug lige fra mobiltelefon over iPoden til fremtidens elektroniske bog. |NP|

Mere fra MediaWatch

Facebook lover milliardbetaling til medier

I et blogopslag forsvarer Facebook-topchef den kortvarige nyhedsblokering i Australien, og annoncerer samtidig, at techkoncernen vil investere 1 mia. dollar i aftaler om medieindhold over de næste tre år.

Seneste nyt

Se flere jobs