TV 2 går svært reklameår i møde

Der er ikke megen trøst at hente for TV 2 i reklameåret 2009, konkluderer en analyse fra konsulenthuset Screen Digest.
MediaWatch
Der er ikke megen trøst at hente for TV 2 i reklameåret 2009, konkluderer en analyse fra konsulenthuset Screen Digest. Ifølge husets britiske konsulenter vil væksten på det europæiske marked for tv-reklamer i både 2008 og 2009 ligge lavere end væksten i europæisk økonomi som helhed, skriver Børsen. Screen Digest forventer, at vækstraterne på tv-reklamer i år bliver 1-2 procent lavere end den generelle prisudvikling - en tendens, der sandsynligvis skærpes til næste år. Store sportsbegivenheder som EM i fodbold og OL, der traditionelt er store seermagneter, er med til at afbøde faldet i år, men det er engangseffekter, der ikke vil understøtte den kommercielle tv-branche til næste år. "Vi kommer til at opleve effekten fuldt ud i 2009, der bliver det værste år for reklameindtægterne," lyder det fra Vincent Letang, senioranalytiker hos Screen Digest. Herhjemme bliver situationen sandsynligvis endnu vanskeligere, da væksten ventes at ligge under det europæiske gennemsnit. Det hænger sammen med, at den danske økonomi sandsynligvis kommer ud for en hård opbremsning i 2009. Ifølge regeringen ventes der kun en vækst på en procent i den danske økonomi til næste år. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også