Bokse er første opgave - ikke tv-kanaler

Boxer vil udsmykke sine tv-pakker med to ekstra, eksklusive tv-kanaler, men ikke nødvendigvis danske kanaler.  Boxer lover at initiere lanceringen af to tv-kanaler, som eksklusivt skal kunne modtages af Boxer's kunder. Det skal fremme salget af abonnementer. Det er en anden linje, end moderselskabet i Sverige, der i 1999 slog sig op på digitale tjenester og interaktivitet, hvilket ikke interesserede forbrugerne.
Per Fanefjord Laursen

Boxer vil udsmykke sine tv-pakker med to ekstra, eksklusive tv-kanaler, men ikke nødvendigvis danske kanaler.  

Boxer lover at initiere lanceringen af to tv-kanaler, som eksklusivt skal kunne modtages af Boxer's kunder. Det skal fremme salget af abonnementer. Det er en anden linje, end moderselskabet i Sverige, der i 1999 slog sig op på digitale tjenester og interaktivitet, hvilket ikke interesserede forbrugerne.

Men det er ikke usandsynligt, at Boxer kommer med to udenlandske kanaler - f.eks fra Viacom - som et ekstra eksklusivt tilbud i pakkerne, oplyser Boxer-direktør Steen Ulf Jensen.

I alt udbydes 29 kanaler i 78 pakkekombinationer, hvor Boxer skal tilbyde visse kanaler inden for fem givne genrer. Boxer vægter antallet af tv-kanaler og indholdet - ikke teknologi for de særligt interesserede. Derfor er HDtv ikke prioriteret højt i første fase.

"Vi ved ikke, hvilke kanaler vi vil initiere. For vi kender ikke udbuddet. Vi har afsat to pladser i den kanalplan, vi har lagt, men den plan er baseret på vore ønsker, ikke konkrete aftaler med tv-kanalerne," siger adm. direktør Steen Ulf Jensen.

Han forventer at blive ringet op af en stribe kanaludbydere, der vil pitche ideer.

"Det er i dag helt åbent, hvilke nye kanaler vil tilbydes, og vi vil ikke involvere os i drift af tv. Vi forventer en dialog med f.eks. SBS og alle mulige selskaber, der vil lancerer tv-kanaler." siger han og insisterer på, at Boxer ikke har gjort sig tanker om, hvilke genrer som vil gavne udbuddet af tv-pakker.


Spørgsmålet er, om ikke Boxer bør fokusere på pakketering og distributionen af de eksisterende kanaler, frem for at lancere flere "eksklusive" tv-kanaler, lyder rådet fra Claes Braagaard hos OMD.


"Umiddelbart skulle man mene, at det nuværende kanaludbud allerede til fulde dækker eller burde dække danskernes behov og flere tv-kanaler vil være kommet til. DR lancerer en børne- og historiekanal i 2009 og TV 2 vil formentlig have lanceret både en kvinde- og livsstilskanal inden Boxer penetrerer markedet og dertil skal lægges lanceringer fra de øvrige aktører. "

Først skal Boxer dog ud og forhandle med mindst fem tv-selskaber.

Kriteriet er seertiltrækning, kontra pris, når Boxer skal forhandle priser og distributionsaftaler med tv-selskaberne. Signalet fra Viasat er ikke venligsindet, men den teatertorden tror Steen Ulf Jensen ikke på.

"Når det gælder TV3, så tror jeg en aftale falder på plads. Det gjorde den i Sverige, hvor TV3 forlod Boxer i en periode, for senere at komme tilbage, da penetrationen voksede."

Han forventer, der kan gå ét år, før alle aftaler er på plads.

"Vi skal selvfølgelig ud og markedsføre vore produkter, men så travlt har vi heller ikke. Vi har mere travlt med at få testet, godkendt og produceret modtagebokse, så vi kan få de rigtige bokse ud på markedet."

Han vil gerne have bokse klar til julehandlen i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også