Jagten på mediesælgere fortsætter i 2008

Talpa Radio og SBS Radio skal begge erstatte tunge salgsledere, og det bliver svært i dagens marked. 
Per Fanefjord Laursen
Talpa Radio og SBS Radio skal begge erstatte tunge salgsledere, og det bliver svært i dagens marked.  Det bliver svært, også selvom mediemarkedet skulle bevæge sig ned i gear i 2008.

Sælgere med erfaring i mediesalg er altid efterspurgte på det dynamiske danske mediemarked.

Trods flere år med en intensiv jagt på mediesælgere ser rekrutteringsvirksomheden Saleshunter ikke tegn på afmatning i behovet for at ansætte sælgere.

"Tværtimod. Men det hænger muligvis sammen med, at "jobpuklen" fra sidste år, hvor markedet var yderst trængt, er blevet skubbet med ind i det nye år. Vi er klogere på 2008, når 2. halvår starter," siger Christian Reib, som med sin rekrutteringsvirksomhed Saleshunter.dk har specialiseret sig i rekruttering af salgsfolk til mediebranchen.

Han erindrer om, at man under krisen i 2001-2003 oplevede, at der også var efterspørgsel på dygtige salgsfolk, som kunne gøre en forskel og arbejde op af bakke.

Christian Reib peger på, at en del medievirksomheder i de sidste par år har været tvunget til at ansætte folk uden de nødvendige faglige kvalifikationer og for nogens vedkommende også uden de personlige kvaliteter, som er nødvendige for at kunne agere og ikke mindst matche beslutningstagerne i markedet. Mange er endvidere blevet ansat til alt for høje lønninger.

"Det er efter min mening disse profiler, som vil hænge løst i en eventuel recession, hvis de ikke i den mellemliggende periode har formået at udvikle og dygtiggøre sig." siger Saleshunter

TV 2s salgsdirektør Peter Olufsen er altid interesseret i at tiltrække sælgere, der udstråler vilje og evner til at lukke ordrer.

"Jeg ser ikke tegn på recession indenfor medieområdet eller i samfundet. Men sker det, kommer der ekstra fokus på de folk der kan lukke ordrer. Det kan da betyde, at dem, der har haft det lidt for let, må stramme sig an. Det kan også være, vi ser lønkravene stabilisere sig. Omvendt får medierne i nedgang jo netop brug for folk, der vil kæmpe for føden."

Internetchef JP/Politiken Peter Strøhemann ser ikke en recession indenfor sit arbejdsområde. Han forventer at markedet for online-annoncering vil stige i 2008 - både bannerannoncering og search.

"Ja, vi får behov for at ansætte flere online sælgere og uddanne vores printsælgere, så de også kan sælge vores online produkter," siger han.

"En recession kan generelt påvirke behovet for sælgere, men jeg tror, at online markedet ikke vil blive så hårdt ramt som tv og print. Så vi får stadig behov for flere "hænder" i 2008."

Ude i marken møder Saleshunter stadig "et sælger marked" og råder sine kunder til at handle hurtigt og til at skærpe tiltrækningskraften.

"Virksomheder skal stadig være fremme i bussen for at tiltrække den nødvendige arbejdskraft. En jobannonce i et par morgenaviser er ikke nok. I dag sker kontakten ofte via headhunting, online communities og netværk. Endvidere bør arbejdsgiverne overveje at omskrive deres jobannoncer og starte med at fortælle, hvad kandidaten kan forvente at få - snarere end hvad virksomheden kræver. Sidst, men ikke mindst bør man signalere forandringsvillighed og være klar til at matche kandidaternes krav om personlig udvikling." lyder rådet.

Selv om pakken har det hele, skal arbejdsgiver påregne lange "liggetider", da efterspørgslen er større end udbuddet. De lange rekrutteringsprocesser hører fortiden til. Omsætningshastigheden på de få dygtige kandidater er høj, og man bør som arbejdsgiver være klar til at slå til med kort varsel. "

""Tak for Deres ansøgning. Vi kommer tilbage om fire uger" er den sikre vej til fiasko," siger Christian Reib fra Saleshunter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også