JP/Politiken-chef i den varme stol

Lars Munch grilles i morgen af Lasse Jensen.
MediaWatch

Lars Munch grilles i morgen af Lasse Jensen.

I fredagens udgave af Mennesker og Medier er Lars Munch, øverste chef i JP/Politikens Hus, i studiet til en snak om det alt andet end prangende regnskab for 2007 og om koncernens fremtidsudsigter.

Her er Lasse Jensens egen beskrivelse af de tre indslag i programmet, som sendes fredag kl. 13.03 på P1:

DYSTER FREMTID FOR DANSK BØRNEFJERNSYN?
Ifølge en rapport fra Producentforeningen, ser fremtiden for danskproduceret børnefjernsyn mere end dyster ud. Der produceres færre og færre danske børneprogrammer på DR og TV2 – og de to kanaler mister flere og flere børne-seere. Børnene foretrækker udenlandske tegneserie-kanaler – og de lidt større børn foretrækker voksen-TV. Er vi på vej mod engelske tilstande, hvor de store kanaler helt lukker ned for programmer for de yngste seere? I studiet: Programredaktør Birgitte Fredsby, DR. Programchef Keld Reinicke, TV2 og Medieforsker og underviser Kirstine Vinderskov, Den grafiske højskole.

MEDIEKONCERN UNDER PRES
JP/Politikens hus har netop offentliggjort sine regnskabstal for 2007. Koncernen havde et underskud på 134 millioner før skat – som er et resultat af den fortsatte krig på gratisavismarkedet. Det betyder bl.a. at mediekoncernens egenkapital – som nærmede sig en milliard for godt et år siden – er faldet. Koncernens tre store aviser, Jyllands Posten, Politiken og Ekstra Bladet har faldende oplags- og læsertal, selvom de stadig giver overskud. Ugens Gæst direkte i studiet er JP/Politikens administrerende direktør Lars Munch.

NÅR FØDEKÆDEN TRUES
I sin ugentlige kommentar fortæller Lasse Jensen om en ny engelsk bog, skrevet af Guardian-journalisten Nick Davies. Han retter en sønderlemmende kritik af britisk journalistik, der – ifølge bogen – ikke længere checker påstande for deres sandhedsværdi, producerer nyheder på samlebånd og i stigende grad er blevet et værgeløst offer for en eksplosivt voksende spindoktor- og PR-industri. Besparelser og rationaliseringer truer selve den journalistiske fødekæde, påstår Davies. Det er stadig ikke helt så slemt i Danmark, hævder Lasse Jensen, men tendenserne er bekymrende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også