Pladeselskab spinder guld på 'X Factor'

Det er rene guldkalve for pladeselskabet Sony BMG, der hver fredag går på scenen i DR's seermagnet 'X Factor'.
MediaWatch

Det er rene guldkalve for pladeselskabet Sony BMG, der hver fredag går på scenen i DR's seermagnet 'X Factor'. Eksponeringen er enorm, og det må glæde pladeselskabet.

For vinderen af 'X Factor' får en pladekontrakt, og DR har besluttet, at Sony BMG skal varetage den kontrakt, skriver B.T. Rent faktisk har selskabet fået eneret til at skrive kontrakt med hvilken som helst af showets øvrige finalister, de måtte ønske. Men den aftale er urimeligt, siger Mikael Højris, der er musik- og kontraktkonsulent i Dansk Musiker Forbund.

"Jeg synes, der er et problem, at vi har et statsfjernsyn, som vi alle sammen betaler til, hvor man for at få lov til at være med i et program, bliver tvunget ind i konkrete kontrakter," siger han til B.T.

Han mener, at de ni finalister ville kunne opnå en bedre kontrakt og få langt flere penge, hvis den var blevet underskrevet i dag, frem for på et tidspunkt, hvor man endnu ikke kendte til den voldsomme eksponering, programmet og deltagerne ville få.

DR erkender, at kontrakterne blev indgået, før man kendte til den massive succes, men underholdningsredaktør Jan Lundme, mener, at pladekontrakterne er fuldt på højde med dem, som etablerede musikere underskriver. Søren Kragh Thompson fra Playground Music vurderede, at Sony BMG kan få stor succes med deres aftale med DR. "Den markedsføring, de får, er slet ikke til at betale - det er uvurderligt," siger han. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også