Læsere dropper Kristeligt Dagblad efter prøvetilbud

Kristeligt Dagblads læsertal falder nu markant.
Thomas Bech Hansen

Kristeligt Dagblads læsertal falder nu markant. Formindsket kampagneaktivitet i forhold til tidligere og uindfriede læserforventninger bærer en del af skylden.

Ifølge læsertal fra TNS Gallup fra 2. halvår 2007 har Kristeligt Dagblad mistet 18 procent af sine læsere i forhold til samme periode året forinden. En længere periode med stor aktivitet med marketingkampagner og tilbud om gratis prøveabonnementer er nu stilnet af, hvilket giver en forklaring på tilbagegangen.

"Kristeligt Dagblad har ikke formået at holde gejsten. Mange læsere har taget imod de fire ugers prøveabonnement, hvilket har løftet læsertallene. Nogle har så hængt ved, mens mange har sagt nej tak til at købe et abonnement", siger chef for printmedier hos Carat Gitta Steffensen til MediaWatch.

Kristelig Dagblad har i sine kampagner forsøgt at sælge avisen på, at den tager livets store spørgsmål op. Det har lokket mange læsere til.

"Det er søgerne, dem der leder efter det gode liv, der har villet prøve avisen. Mange af dem har fundet ud af, at avisen reelt ikke kunne hjæpe med at finde det, de søger, hvorefter de fortsætter søgningen andre steder", vurderer Gitta Steffensen.

Kristeligt Dagblads redaktør Erik Bjerager kan, ifølge Berlingske Tidende, ikke umiddelbart give en årsag til faldet:

"Det er kedeligt, at se de her læsertal, og vi har også lidt svært ved at forstå dem. Sidste år gik vi 1,5 pct. tilbage i oplag og det forklarer ikke altså ikke så stort et fald i læsertallet".

Erik Bjerager forventer dog et positivt regnskab for 2007.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også