Analytiker: For mange driver for dårlig forretning

Ejerskaberne i den danske mediebranche er alt for spredte, og der er alt for mange spillere om for få penge, mener medieanalytiker.
MediaWatch
Ejerskaberne i den danske mediebranche er alt for spredte, og der er alt for mange spillere om for få penge, mener medieanalytiker. I en medieverden i opbrud skal der tjenes penge for at sikre udgivelsernes overlevelse, og selskabernes ejerform fungerer enten som en hæmsko eller som en sikkerhedsventil, afhængig af øjnene der ser, skriver Jyllands-Posten. Udsagnet om, at der ikke udgives avis for at tjene penge, men at der tjenes penge for at udgive avis, som JP/Politikens øverste chef, Lars Munch, har udtalt ved flere lejligheder, siger for eksempel noget om mediebranchens særlige samfundsrolle. Samtidig harmonerer det fint med tidens profitmantra, skriver avisen. Henrik Schultz, der er medieanalytiker i Kaupthing Bank, mener, at ejerskaberne i mediebranchen herhjemme har været alt for spredte. "Der er latterlig hård konkurrence i Danmark. Der er alt for mange spillere, der driver en alt for dårlig forretning," siger han til avisen, og derfor mener han, at konsolideringer bør få en plads på dagsordenen. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også