Netaviser kan ikke redde kerneforretning
Væksten for de store mediers netaviser stiger med 30-50 procent om året. Det kan dog næppe opveje faldet i omsætningen på kerneforretningen.
MediaWatch
Væksten for de store mediers netaviser stiger med 30-50 procent om året. Det kan dog næppe opveje faldet i omsætningen på kerneforretningen. Væksten i indtægterne fra internettet kommer som manna fra himlen for en trængt branche, skriver Børsens Mediemarked. Men de imponerende væksttal fylder de nye digitale platforme stadig ikke meget rent omsætningsmæssigt. Mads Bredal, der er adm. direktør i mediebureauet Carat, peger over for avisen på, at de store mediehuse får under 10 procent af deres indtægter fra online. Og det betyder, at selv hvis de høje vækstrater fortsætter de næste år, så vil det være vanskeligt for netaviserne at kompensere for sivningen i mediernes kerneforretninger. Mads Bredal vurderer, at et fald på 10 procent i annonceomsætningen på en trykt avis næppe kan modsvares af en stigning på 50 procent i online-omsætningen. |NP|