Fra Disney-dreng til public service-general

Kenneth Plummer, generaldirektør i DR
InMente

Kenneth Plummer, generaldirektør i DR

Siden tiltrædelsen som generaldirektør i DR i 2005 har det været op ad bakke for Kenneth Plummer, der med en fortid som koncerndirektør i Egmont og marketingdirektør i Disney skulle være det friske pust, der kunne støve DR af. Imidlertid bød de to første år som generaldirektør på flere uheldige udtalelser i medierne og ikke mindst en budgetoverskridelse på DR-byggeriet i Ørestaden på omkring 700 millioner kroner. På den baggrund druknede Kenneth Plummers vision om et "DR i verdensklasse" i medieoverskrifter, massefyringer og ledelsesmæssig zig-zag kurs.

"Det er en skam, for Plummers "DR i verdensklasse"-projekt er rigtigt udformet i forhold til den rolle, Danmarks Radio bør spille på fremtidens mediemarked - det er en mere markedsorienteret tilgang til public service, som sætter kunden i centrum." Det forklarer Anders Drejer, professor i strategi og forretningsudvikling ved Handelshøjskolen i Århus, til Information.

Med en cand. merc.-eksamen i hånden har Kenneth Plummer bevæget sig inden for underholdnings- og mediebranchen - fra The Walt Disney Company Nordic A/S, over Mattel og Egmont Entertainment til Nordisk Film. Hans netværk tæller blandt andre Egmonts administrerende direktør Steffen Kragh, kulturminister Brian Mikkelsen (K) samt personer fra hans VL-gruppe nummer 46, der tæller Eric Rylberg, Johan Schrøder (tidl. Radiometer), Vagn Sørensen (næstformand TDC), Christina Hvid (Danske Slagterier), Knud Pontoppidan (A.P. Møller - Mærsk A/S), Peter Straarup (Danske Bank), Thomas Hofman-Bang (NKT Holding A/S), Sven A. Blomberg (BRFkredit A/S) samt Jørn Kildegaard Andersen (tidl. GN Store Nord).

Kenneth Plummer er lidt af en gulddreng, der fik topkarakterer i skolen og beskrives som sympatisk, dynamisk og intelligent - men også som en drengerøv med hang til fodbold, rapmusik og playstation. Disse egenskaber gjorde ham til lidt af en outsider til stillingen som generaldirektør i DR, men han var ikke et øjeblik i tvivl om at sige ja til udfordringen, da han fik tilbuddet:
"Jeg har sagt ja, fordi dette er en chance, man kun får én gang i livet," sagde han i en pressemeddelelse i forbindelse med ansættelsen.

Spørgsmålet er, hvor lang tid han bliver. Flere aviser har krævet hans afgang i kølvandet på budgetoverskridelsen. Selv siger Kenneth Plummer, at han blev indsat i en rodebutik og fik ryddet op - og nu agter at føre sine planer ud i livet.
"Der er ingen grund til at skjule, at vi har været i defensiven det sidste år, men det er forbi, vi har været i en proces, hvor vi har flået skeletterne ud af skabene. Nu har vi løst problemerne. Vi har styr på strategien, og vi har styr på organisationen," siger Kenneth Plummer til Information og fortsætter:
"Hvis vi når ud til alle danskere i løbet af en uge og berører dem i deres hjerner og hjerter med både brede og smalle programmer på vores forskellige medieplatforme, så er vi succesfulde. Så er jeg succesfuld."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også