”...Gør livet lidt grønnere”

Bjørn Karsholt, direktør for DRRB
InMente

Bjørn Karsholt, direktør for DRRB

Som verden ser ud i dag, kan man ikke bare plastre reklamer for sukkerbomber op i børnehøjde eller lade en sexet sygeplejerske reklamere for undertøj – uden at borgerne råber op. At lave reklamer, der vækker opsigt og provokerer – uden at sende de forkerte signaler - er en hårfin balance.

Og den er direktør i Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB) Bjørn Karsholt (født 1953) med til at finde. Som frontfigur for reklamebureauerne er han manden, der arbejder for at give branchen et mere vellidt ansigt. Han bruger sin faglige viden og diplomatiske evner til at sætte etik på dagsorden i branchen.

Bjørn Karsholt mener ikke, at lovgivningen bør stramme grebet om reglerne for reklamer – for reklamefolkene kommer selv til at regulere deres udtryk i takt med samfundets normer.
"Kigger man tilbage på 1950’erne kunne man tillade sig at reklamere anderledes for alkohol for eksempel. Men vi er blevet klogere i dag," som han siger.

Selv har Bjørn Karsholt arbejdet med reklamer for øl og vand i sine 16 år hos Tuborg, hvor han sluttede af som underdirektør med ansvar for salg og marketing. Han var med til at udvikle Tuborgs mest berømte kampagne "...Gør livet lidt grønnere," der stadig er blandt hans favorit-reklamer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også