Annoncører: Ingen nedtur i 08

Reklamebudgetterne vil være stabile eller vokse en smule i 2008, men flere medier skal slås om pengene
MediaWatch

Reklamebudgetterne vil være stabile eller vokse en smule i 2008, men flere medier skal slås om pengene, forventer Dansk Annoncørforening.

Dagbladet Børsen blæser i dag i dommedagsbasunerne efter en sløv december, hvor flere medietyper oplevede markant tilbagegang. Men overordnet set er der ifølge Otto B. Christiansen, direktør i Dansk Annoncørforening, intet der tyder på, at de store annoncører er på vej til at barbere markedsføringsbudgetterne.

”Jeg forventer, at niveauet vil være nogenlunde som i 2007 eller måske endda en smule højere,” siger han.

Det betyder imidlertid ikke, at annoncesælgerne får et let år.
”Flere og flere medier skal slås om den samme kage, og nu hvor gratisaviserne fylder så meget, er der ingen tvivl om, at pengene vil blive smurt ud i et tyndere lag især på print, som sikkert også vil opleve et fald i 2008 samlet set,” siger Otto B. Christiansen.
Faldet skyldes blandt andet, at det især er printbudgettet, der må bøde, når der skal findes penge til annoncering på nettet.

Otto B. Christiansen tror også, at tv-stationerne må æde et mindre fald i 08.
”Stationerne får flere og flere af deres penge fra kabeldistributørerne. Det betyder, at de ikke er så afhængige af annonceindtægter, og derfor kan holde prisen kunstigt høj,” siger han.

Det kunne betyde at nogle af pengene flytter til billigere platforme.
”Men tv har jo stadig den fordel, at det er nemt at indrykke for 10 mio. kr. reklamer, og samtidig er måleinstrumenterne bedre end på for eksempel print,” siger Otto B. Christiansen.

Når annoncørerne ikke har tænkt sig at skære på markedsføringen, skyldes det ifølge Otto B. Christiansen i høj grad den professionalisering, der er sket i virksomhedernes marketingafdelinger.
”De er blevet fantastisk gode til at dokumentere effekten af markedsføringen, og en administrerende direktør er jo idiot, hvis han ikke siger ja til et tilbud om at bruge én krone og få to igen,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også