TV 2's hovedkanal er sluppet billigt

TV 2 har tabt færrest sharepoint blandt de gamle hovedkanaler under de store forandringer på markedet fra 1997 til 2007.
MediaWatch

Fra 1997 til 2007 er TV 2's seerandel blandt de 21-50-årige faldet fra 36,6 til 33,1 procent, viser ny TV 2-analyse.

Det er næppe muligt at undgå, at TV 2 får faldende shares, når antallet af dansksprogede kanaler vokser fra fire-seks kanaler til omkring 20. Blandt de 21-50-årige har TV 2 mistet 3,5 sharepoint siden 1997

I samme periode har TV 2's små kanaler vundet frem. Det har TV3's søsterkanaler også.

De relativt største sharetab siden 1997 er gået til TV3 og Kanal 4, der hed tidligere Tv Danmark.

I 1997 stod TV3 for 11,0 procent af tv-seningen blandt alle danskere, og den andel var reduceret til 5,3 procent i 2007. Blandt de 21-50-årige er TV3's seerandel faldet fra 12,7 procent i 1997 til 8,1 procent sidste år.

Kanal 4 mistede ekstra mange seere i 2007, da kanalen blev brugerfinansieret, og gik væk fra jordbaseret distribution, men også i 2005 og 2006 lå kanalens seerandel væsentligt lavere end ti år tidligere.

På sidste uges præsentation af "TV 2 008" og på et informationsmøde for TV 2's medarbejdere 24. januar sagde TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, at TV 2 mener det alvorligt, når budskabet er "fokus på hovedkanalen".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også