Danskerne accepterer tv-reklamer

Stadig færre danskere spoler forbi tv-reklamerne. Reklamerne er i danskernes øjne blevet en naturlig del af tv, viser ny meningsmåling.
MediaWatch
Stadig færre danskere spoler forbi tv-reklamerne. Reklamerne er i danskernes øjne blevet en naturlig del af tv, viser ny meningsmåling. Tv-reklamerne er blevet spået en snarlig død, udkonkurreret af harddisc-recordere, men frygten er stærkt overvurderet, viser målingen fra Greens Analyseinstitut. Et faldende antal danskere optager nemlig tv-programmer for at se dem senere med mulighed for at spole forbi reklamerne. Hvor det tidligere blev gjort af hver fjerde seer, så er det i dag kun hver sjette seer, der dropper reklamepauserne. Med andre ord har skiftet fra VHS til DVD i nogen grad været med til at øge gennemslagskraften af tv-reklamerne. "Undersøgelsen understreger, at vi ikke skal male fanden på væggen, fordi de tekniske muligheder med harddisc-optagere forbedres," siger trading director i OMD, Claes Braagaard, til Børsen. Hos SBS-TV vurderer informationschef Jesper Jürgensen, at accepten blandt andet hænger sammen med indpakningen af reklamerne. "Vi er gode til at pakke reklamerne ind, så seerne ikke ser dem som et forstyrrende element, men som en naturlig del af flowet," siger han til avisen. Han understreger, at forskudt seening af profillerede programmer ville være værre, hvis de blev sendt på skæve tidspunkter, men at det ikke er det store problem i aftenfladen. |NP|

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også