Danske dagblade taber millioner

De danske dagblade har mistet oplag for mere end 180 millioner kroner sidste år. Der er solgt 25 millioner færre aviser end tidligere. Det viser beregninger foretaget af Business.dk.
MediaWatch
De danske dagblade har mistet oplag for mere end 180 millioner kroner sidste år. Der er solgt 25 millioner færre aviser end tidligere. Det viser beregninger foretaget af Business.dk. Det største fald oplevede Politiken, og samlet har JP/Politikens Hus solgt ti millioner færre aviser end i 2006. Det betyder et fald i indtægterne på ca. 30 millioner kroner. Den økonomiske del af beregningen er foretaget ud fra de enkelte avisers officielle abonnementspriser, og Business.dk vurderer på den baggrund, at det samlede indtægtsfald som en følge af oplagsnedgangen var på 180 millioner kroner sidste år. Dertil kommer den indirekte effekt, hvor det lavere oplag kan mindske læsertallene, som annoncepriserne måles i. De tal er generelt faldet, efterhånden som gratisaviserne har fået bedre fat i markedet. Hos JP/Politikens Hus er man ikke glade for udviklingen. "Det er klart, at det har en væsentlig betydning for økonomien, hvis man sælger ti mio. færre aviser. Det kræver betydelige digitale indtægter at kompensere for dette. Heldigvis skal omsætningen ikke erstattes krone for krone, da en større andel af den digitale omsætning lander på bunden," siger Torsten Bjerre Rasmussen, direktør i JP/Politikens Hus til avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også