Sportsindslag er PR-værktøj

Valg af sportsnyheder på tv er ikke nødvendigvis døgnets væsentligste nyheder. Der er andre hensyn.
MediaWatch

Når sportsnyhederne toner frem på de danske tv-stationer, er det ikke nødvendigvis døgnets væsentligste nyheder inden for sportens verden. Dyre tv-rettigheder betyder nemlig, at sportsnyhederne fungerer som PR for kanalens egne sportstransmissioner.

"Viser man klip fra det, man har rettigheder til for at promovere sine egne transmissioner? Det vil man nok kunne se, at man gør. Men det vil også være dumt andet.

For hvorfor skulle man sende transmissioner, som man ikke tror på kan bære et indslag i nyhederne?," spørger tidligere sportschef på Danmarks Radio, Olav Skaaning Andersen.

Det vil blandt andet betyde, at TV 2 i januar vil bruge ekstra mange kræfter på at dække EM i håndbold, som tv-stationen har rettighederne til. "Det er klart, at de folk, vi sender til EM, også skal levere til sportsnyhederne," siger sportsnyhedschef på TV 2 John Jäger til Markedsføring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også