MediaWatch

Berlingske: Ugeblad stjal kronprinse-interview

Berlingske Tidende vil rejse erstatning på næsten en kvart million kroner mod Billed-Bladet, der uden tilladelse bragte avisens interview.

Berlingske Tidende vil rejse erstatning på næsten en kvart million kroner mod Billed-Bladet, der uden tilladelse bragte avisens interview. Chefredaktør for Berlingske Tidende Lisbeth Knudsen kalder det "groft artikeltyveri" at Billed-Bladet havde trykt avisens interview med Kronprins Frederik over ikke færre end otte sider ugen efter, at det havde været i avisen 23. december. Derfor har Berlingske nu besluttet at sagsøge ugebladet for 235.000 kr. "Der er efter min mening tale om groft artikeltyveri, fordi der er taget så lange uddrag af vores interview, at det går langt ud over citatretten," siger Lisbeth Knudsen. Desuden skrev Billed-Bladet på forsiden, at interviewet var eksklusivt. "Det er uetisk og dybt problematisk, at der på forsiden af Billed-Bladet står, at interviewet er eksklusivt," siger Lisbeth Knudsen. Hun påpeger videre, at interviewet er bragt under Berlingske Tidendes journalists navn, men viderebearbejdet af ugebladet. Knudsen og Berlingske betragter det som en skærpende omstændighed, at ugebladets chefredaktion har skrevet en ledende artikel med afsæt i avisens interview - uden at nævne, at interviewet faktisk stammer fra Berlingske Tidende.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere