Tv-værter får ikke nok respekt

Der er skarpe prestige-skel mellem tv-værterne på de forskellige kanaler, og på de forskellige programmer.
MediaWatch

Der er skarpe prestige-skel mellem tv-værterne på de forskellige kanaler, og på de forskellige programmer. Fælles for alle tv-værter er, at de ofte ikke får den respekt og opbakning, der svarer til deres betydning for seertallene, fordi deres fag ikke tages alvorligt.

Det er en konstatering tidligere tv-vært Anja Steensig laver på baggrund af sin viden om tv-værtens rolle. Med sin kommende bog, der beskrives som en håndbog til tv-værter, tidligere omtalt på MediaWatch, vil hun klæde tv-værterne bedre på til jobbet.

Den manglende respekt for værtsrollen står i skarp kontrast til et mediebillede der i stigende grad fokuserer på værtens rolle og person. Såvel tv-værter for seriøse nyhedsudsendelser som for underholdningsprogrammer er i fotografernes og sladderpressens skudlinie.

Samtidig er promoveringen af tv-værten et afgørende element i tv-stationerne markedsføringsstrategi for de enkelte programmer. I nyhedsudsendelserne ser man en stigende tendens til at fremme ankermænd og -kvinder, som en del af udsendelsens brand.

"Det at være tv-vært er aldrig blevet betragtet som et fag, der kan læres og udvikles", siger Anja Steensig. Hun vil gerne gøre op med branchens holdninger om, at værtsrollen bare er noget man kan eller ikke kan.

"Det er vigtigt at pointere, at det er ikke synd for os tv-værter. Vi er meget privilegerede, og det er et meget spændende arbejde vi har", siger Anja Steensig. Hun tilføjer, at hendes egne oplevelser har været overvejende positive. Hun er blevet tilbudt værtstrænere og har fået god opbakning.

"Mange bliver bare kastet ud i værtsrollen, men det er en udsat post. Hvis man ikke har fået nok træning, så får alle at ens utilstrækkelighed at se".

Man kan overordnet tale om to slags værter i dag, mener Anja Steensig. Dem der tager ligeligt del i arbejdet med udsendelsen, og dem hvor det er andre der har udviklet konceptet, researchet, skrevet manuskript og værten først hentes ind som en kransekagefigur sidst i forløbet.

Selv på de redaktioner hvor tv-værten er en integreret del af arbejdet, kan rollen opleves som akavet. "Værten skal have det godt for at præstere og bakkes altid op af produktionsteamet. Men under overfladen ligger tit en fornemmelse af den der, hvor svært kan det være-holdning, at det egentlige arbejde ikke leveres af tv-værten," siger Anja Steensig.

Det giver, ifølge Anja Steensig, ikke de bedste resultater. Hvis tv-værten skal levere varen optimalt, skal de involveres direkte i tilrettelæggelsen og manuskriptskrivningen. Og så skal deres rolle og ansvar for programmet tages alvorligt af de øvrige medarbejdere.

"Udviklingen går mod større konkurrence om tv-værterne. Det er positivt, for det gør en stor forskel for et program om man har en dårlig eller en god vært. Det har TV 3 indset, derfor tilbyder de generelt højere lønninger."

Årsagen kan ifølge Anja Steensig være, at TV 3 har måttet spille på flere tangenter end public service-kanalerne ser sig nødsaget til, fordi de har nemt ved at tiltrække arbejdskraft, da der er høj status i at arbejde for dem. Det giver en holdning om, at hvis programmet er godt nok, skal det nok tiltrække seere, hvilket er en nedprioritering af værtens betydning.

Anja Steensigs kommende bog vil fokusere på at give tv-værter indføring i områder som manuskriptskrivning, ageren foran kameraet og interviewteknik.

Hun interviewer i den forbindelse nogle af sine personlige favoritværter såsom Ann Marker, Cecilie Frøkjær, Hans Pilgaard og Signe Lindkvist. Særligt sidstnævnte formår ifølge Anja Steensig, at være intenst nærværende og personlig. Det er en kvalitet hos tv-værten, der også breder sig til mere seriøse programmer og giver bonus hos seerne.

Gode tv-værtsegenskaber beror meget på personlighed, men kan i høj grad tillæres, mener Anja Steensig. Det gælder, hvis tv-værten får de rette redskaber i form af viden om faget, værts-træning, en deltagende rolle på redaktionen samt respekt for sin funktion og betydning for seertallene.

 

 


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også