Knudsen: Avis bliver hurtig opdateret døgnkiosk

Lisbeth Knudsen erkender, at hendes mål for Det Berlingske Officin kræver et opgør med dansk journalistkultur.
MediaWatch
Lisbeth Knudsen erkender, at hendes mål for Det Berlingske Officin kræver et opgør med dansk journalistkultur. Der forestår en portion selvransagelse og sikkert også knurren i Officinets kroge. Det må forudses, når man ser Det Berlingske Officins overvejelser af, hvorledes man vil agere fremover. Der ligger nemlig en væsentlig udfordring i at få journalister til at tænke og arbejde anderledes, end mange af dem gør i dag. Det fortalte den nye koncernchef på sin præsentation på Børsens Medietopmøde. Fra i dag skal alle journalister i Officinet skrive til både print og online, men udfordringen er ikke kun organisatorisk, erkender hun. Fremtidens mediedrift kræver, at journalistkulturen skal skiftes ud med noget andet. Det gav hun sit bud på: "Journalister er opdraget til at tænke som gatekeepere, der formidler ud til befolkningen, men det tankesæt holder ikke længere. Og det står ikke helt klart for alle endnu," siger hun om sin egen stab. Hun gør klart, at der kommer en diskussion af journaliststandens rolle i det Berlingske Officin. "De skal tænke i mange medier, og de skal tænke opdatering 24 timer i døgnet." Journalisternes opgave har godt af at blive præciseret. Opgaven bliver at være dem, der certificerer og verificerer stof, som modpol til alt dette indhold der findes online, som er lagt ud af alle mulige mennesker og organisationer. Det presserende krav om levere til online har mange overraskende positive effekter, minder Lisbeth Knudsen om. "Det presser os på idéudvikling til næste dags trykte avis, når historier udvikler sig og dukker op online kl 16.00-17.00," siger hun. Journalister skal vænne sig til en mere interaktiv kontakt med læserne og en medinddragelse af læserne. De skal lære at finde sig i, at læserne ofte er langt klogere end dem selv, når man kommer ned i et givet nicheområde. Avisredaktioner må også sande, at der vil være en gruppe læsere, der slet ikke ønsker det redaktionelle publicistiske produkt. De ønsker et spejlbillede af sig i deres medieforbrug - ikke modstand og andre argumenter. "Det kan blive dårligt nyt for demokratiet," advarer koncerndirektøren. Hun ser frem til at flytte tilbage til Pilestræde midt i 2008, hvor udviklingen skal ske i nye egnede lokaler. Det Berlingske Officin regner med at nå et trecifret overskud i 2007. Lisbeth Knudsen har da heller ikke planer om at lukke Urban, selv om gratisavisen har haft underskud siden lanceringen i 2001. Hun oplyser, at man ønsker sin del af gratisavis-markedet, men gerne med de færreste omkostninger. Et led i en omlægning af strategien, hvor alle medier skal integreres, og hvor Urban bliver en kommerciel og redaktionel del af Berlingske Tidende, er at chefredaktøren for Urban Dorthe Carlsen fratræder og erstattes af redaktionschef Henrik Bay.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også