Ny viden om værdien af udenlandske webbrugere

MediaWatch

FDIM har undersøgt realiteterne bag de mange udenlandske brugere, der tæller med, når mediesites kæmper om gode placeringer på hitlisten. MediaWatch har tidligere beskrevet, hvorledes de nye Gemius-tal afslører, at de store danske mediesites har ganske mange udenlandske brugere. Det drejer sig om cirka 100.000 brugere hver for dr.dk og tv2.dk De er ikke nødvendigvis interessante for annoncørerne. I hvert fald ikke, hvis de ikke taler dansk og forstår budskaber, eller hvis de ikke færdes i Danmark og kan købe produkter. Men to ud af tre, der klikker ind fra udenlandske IP-numre - og dermed opgøres som udenlandske brugere - er ikke udlændinge. Det er udlands-danskere, folk på ferie, eller brugere, der rent faktisk surfer fra Danmark, men har et udenlandsk computer-setup. Det viser en særundersøgelse Gemius har foretaget for FDIM. Cirka 60 procent er danskere, der bor i udlandet. Mellem 10 og 20 procent er - afhængig af årstiden - danskere der er på ferie - mens ca. 20 procent rent faktisk befinder sig i Danmark, men blot benytter computere, der afgiver et udenlandsk ip-nummer. Sådan tegner billedet af de gennemsnitlige udenlandske brugere af hjemmesiderne på FDIMs topliste sig i en undersøgelse, som Gemius har foretaget for FDIM. Spørgsmålet er, om de grupper er interessante for annoncørerne. "Danskere på ferie er selvfølgelig stadig interessante, og ligeledes er de danskere der surfer gennem en udenlandsk IP-adresse, men befinder sig i Danmark. Det gør vi selv på IUM. Udenlandsdanskerne er sjældent særligt interessante, da deres behov er meget anderledes end herboende danskere, men hvis produktet er det rigtige, så kan der jo være en vis relevans," siger Group Interaktive Director Christian Strand, Initiative Universal Media. Undersøgelsen er gennemført som en online spørgeskemaundersøgelse, hvor brugere fra udenlandske IP-nummer blev bedt om at svare på ganske få spørgsmål. Undersøgelsen har indtil videre været gennemført i maj, juni, juli og august, og bygger på ca. 7500 besvarelser. Besvarelserne i de enkelte måneder tegner et stabilt billede af fordelingen af udlandsbrugere. Største forskel på den enkelte måneder var - ganske forventeligt - at der var langt flere udlandsbrugere, der angav at de var på ferie i udlandet i juli end i de øvrige måneder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også