DR frygter ekstrem fragmentering i unge målgrupper

MediaWatch

DR kan udmærket programmere sig ud af mulige trusler fra globale aktører, mener kommentator. Generaldirektøren Kenneth Plummer lagde i sidste uge an til, at han ønsker politisk opbakning til, at DR ruster sig til konkurrence fra globale medier, som f.eks. Google. Han håber på, at politikerne på sigt beslutter sig for at sikre, at DR udvikler sig med markedet. Plummer mener, at det er umuligt for DR at følge med på markedet og bevare relevansen, hvis der ikke investeres flere penge i projektet. Politikerne skal beslutte sig for, at DR skal kunne følge med markedet. Hvis ikke, vil DR miste sin relevans og tabe markedsandele. Hvis man vil have et højt ambitionsniveau, så koster det. I 2007 er det svært at få øje på, at DR er truet på tv, radio og online. Der er høj accept af DR i befolkningen – trods aktuel støj - og DR TV holder en pæn seerandel på 30 procent, mens organisationen er helt dominerende på radio og online. Plummers argumenter kalder minder frem om Christian Nissen, der op gennem 90erne fremstillede ankomsten af satellit-tv som en trussel for DR. Spørgsmålet er dog, om et DR, der taler dansk på mange platforme, reelt er truet af udenlandske medier på sin rolle og position? Mediekommentator Kaj Højvang tror ikke, at DR er truet af de globale medier. Nok kan disse globale medier en masse, og de kan også flytte en del tid og opmærksomhed væk fra DR's og andre medievirksomheders produkter, men det er et udtryk for den generelle fragmentering i medieforbruget. "Så længe DR producerer indhold, som af langt hovedparten af befolkningen opleves som førsteklasses, nuanceret, uhildet og professionelt, så vil der altid være en bred folkelig opbakning. For mig at se er det DR's eneste reelle trussel - at den folkelige opbakning decimeres eller forsvinder - og det har DR selv stor indflydelse på ikke sker," siger han. Det handler om at skabe unikt, dansk indhold, der i den største del af befolkningen opfattes som uundværligt - og det har DR alle muligheder for at levere, mener Højvang. DR definerer sin opgave som en leverandør af noget for alle for licensmidlerne; både ved at binde danskerne sammen og levere stof til dem inden for mange specielle interesser. DR's mediedirektør Lars Grarup er ikke ude og klynke, men gør blot opmærksom på situationen. "DR står med en udfordring de næste 1-2 år, fordi internationale medietilbud som YouTube, MySpace, online musik og mange børnekanaler skaber en meget stor fragmentering, der er langt større end satellit tv var i sin tid. De nye tilbud er kommercielle og henvender sig især til aldersgruppen teenagers til 40 år. Hvis DR ikke er til stede med mange nye tilbud til aldersgruppen, kan vi risikere, at DR ikke er et væsentlig medie for dem. Og så binder vi ikke danskerne sammen," siger Lars Grarup. Lars Grarup frygter, at DR's nettodækning, der i dag er meget høj blandt alle brugere, kan falde hos dem under 40 år. Det vil svække opbakningen til licensbetalte medier. "Jeg ser allerede nu, at dækningskurven knækker ned af – især i de yngre befolkningsgrupper. Målet fremover bliver, at DR sikrer sig en høj dækning fra alle medieplatform, således at hvis de unge bruger DR TV og radio mindre, så kompenseres ved, at de fortsat er loyale overfor dr.dk. Læs status på DRs aktuelle position i mediebilledet: http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/DC1EB85C-BD43-47E0-803F-B3ED9F7F2D66/0/medieudviklingen20067.pdf

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også