Beskedne seertal flytter på share

MediaWatch

En ny dokumentarserie om vejen fra succes til fiasko på Kanal 4 tiltrak og fastholdt seere. Kanal 4s reportageserie Hjemløs, der havde premiere onsdag, går tæt på en gruppe mennesker, der fra at have et succesfuldt liv er havnet i en menneskelig deroute. Seerne har taget forholdsvist godt imod programmet, der er et hidtil ukendt format på dansk tv. Selvom første afsnit af Hjemløs kun fik omkring fik 49.000 seere, rakte det alligevel til en share på 6,7 procent målt i aldersgruppen mellem 15-50 år. Kanal 4s gennemsnit i år i det timeslot er på 4,3 procent. Den større share er dog ikke helt tilfredsstillende for Kanal 4. "I min optik synes jeg, det er fint, at Hjemløs får flere seere end vores succesprogram De unge mødre. Vi er ikke en bred kanal, der går efter alle seere, men koncentrerer os primært om de yngre kvinder. Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg havde håbet, programmet fik flere seere specielt i 15-50 års alderen," siger Kanal 4 chef, Anette Kokholm til MediaWatch. Kanal 4-chefen noterer sig, at Hjemløs fik en svær start, fordi det foregående program, De unge Mødre, havde 20.000 færre seere end normalt. SBS TV gav serien stor opbakning med massiv on-air promotion i ugen op til premieren, og premieren tiltrak da også en share på 14 procent blandt kanalens kernemålgruppe, der består af kvinder mellem 15 og 44 år. Til sammenligning har kanalen normalt kun en share på 10,6 procent på det tidspunkt. Anette Kokholm hæfter sig ved, at nye programmer på Kanal 4 ofte bygges op, og hun er helt sikker på, at Hjemløs vil gøre netop det. Mens andre dokumentarserier enten satser meget på underholdning eller udstilling af problemer, så prioriterer Kanal 4 seriøsiteten i serien meget højt. "I reportageserien er der ingen fordømmelse eller løftede pegefingre. Vi er med de hjemløse på godt og ondt og får et unikt indblik i deres tilværelse og deres kamp for at skabe et bedre liv," siger kanalchef Anette Kokholm. Kanal 4s næste premiere kommer den 1. oktober, hvor serien "Hvad kvinder vil ha'" har premiere. I programmet bliver 10 unge fyre - der ikke er bange for at indrømme, at de er enhver kvindes drøm - indlogeret i et stort hus. Her bedømmes de løbende af tre smukke og erfarne kvinder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også