De gamle medier citeres stadig mest

MediaWatch

Det er stadig betalingsaviserne, der citeres mest i Radioavisen og på P3 Nyhederne, viser en undersøgelse i Journalisten. Målt på omtale i Radioavisen og P3 Nyheder bliver Politiken, Berlingske Tidende og Jyllands-Posten citeret mere end tre gange så ofte som gratisaviserne, skriver Journalistforbundets fagblad Journalisten. Citatfordelingen er på trods af, at gratisaviserne i dag har samme eller højere læsertal. Gratisaviserne bliver omtalt to til fire gange dagligt, mens de tre betalingsaviser dagligt omtales mere end 10 gange. Også pressefolkene i kommunikationsafdelingerne overser gratisaviserne, når de afsætter deres historier. Ifølge tidligere medarbejder på Nyhedsavisen og MetroXpress, Sune Bové, der nu arbejder for Fyens og Nordjyske Stiftstidende, får gratisaviserne sjældent tilbudt de store fælleshistorier fra f.eks. partier og interesseorganisationer. Dermed går aviserne glip af en type historier, som Radioavisen ofte citerer. "På MetroXpress ringede jeg på et tidspunkt til nogle af spindoktorerne og spurgte – bare af nysgerrighed – om de kendte vores læsertal. Det gjorde de ikke," siger Sune Bové Kommunikationschef i ejendomsmæglerkæden Home Niels H. Carstensen siger, at man i branchen naturligvis kender gratisavisernes læsertal og rangordenen på dagbladsmarkedet. "Hvis vi har en historie, som er interessant for alle boligejere, foretrækker vi at afsætte den til aviser, der tidligere har bevist, at de kan trække citater i andre medier," fortæller han. 97-98 procent af historierne fra Home afsættes som solohistorier og er typisk analyser af boligmarkedets udvikling. Niels H. Carstensens kongerække er – i uprioriteret rækkefølge - Berlingske Tidende, Jyllands-Posten, TV 2, TV Avisen og Politiken. "De gamle aviser har årtiers erfaring med at ramme en tone, som appellerer til Radioavisen. Mens gratisaviser måske har mere forbrugerstof eller casebaserede historier, som Radioavisen ikke bringer så mange af," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også