Debat som mislykket medieindhold

MediaWatch

Debat og blogs er godt medieindhold, men ikke nødvendigvis på de brede medier herunder de store morgenaviser, konkluderer web-ekspert. Nyhedsavisen var innovativ og blev et debat/blog forum, før det blev en avis, og avisen markerede sig en med debat. Det nåede sit højdepunkt, da debattørerne kastede sig over dokumentarfilmen "Den hemmelige krig". Filmens instruktør, Christoffer Guldbrandsen, deltog. Mogens Lykketoft deltog. Nyhedsavisens chefredaktør deltog. Og en masse såkaldt almindelige mennesker deltog. Tilbage i efteråret lancerede TV 2 blogs med de kendte værter og vandt angivelig mange nye brugere og øget trafik af den grund. Alligevel er online debatten mislykket på de store medier. Omnibusmedierne er ved at tabe kampen om det medieindhold, der kan kaldes "samtale og fællesskab", som er der, hvor fremtid ligger. Det er konklusionen fra interneteksperten Claus Sølvsteen, partner i Peytz & Co, der har fulgt og studeret online-medier i over ti år. Debat er godt, billigt indhold til online-medier. Et godt debatforum og tilhørende debatklima knytter læserne tættere til mediet og får dem til at komme tilbage oftere. Claus Sølvsteens pointe er, at når omnibus-medier lancerer debat og blogs på deres generelle nyhedssider, tiltrækker det blandede læsere og debattører, der ikke har et faglig engagement, men blot aflæsser perfiditeter, indestængt galde, og kommer i skænderi med andre. Kvaliteten af debatten daler hurtigt, og aviserne tvinges til at redigere i indlæggene, indsætte begrænsninger og endda suspendere debattører Det skete bl.a. for Nyhedsavisen. "Omnibusavisernes problem er, at de skal favne bredt og være noget for alle. Læserne har ikke en fælles interesse at samles om, og så bliver man nemt uvenner," påpeger han, Omvendt er det nichemedier, der tiltrækker de interesserede læsere med engagement, og de bidrager med deres debat. "På nichemedier bliver artiklerne uddybet, perspektiveret og ind imellem fejlrettet af vidende, velskrivende og venlige kommentatorer," siger Claus Sølvsteen. De fleste deltagere har forstået, at deres kommentarer skal tilføje noget nyt for at have værdi for de øvrige. Debatten fungerer, fordi debattørerne har et interessefællesskab og holder debatten inden for dette. Omnibusaviser kunne måske gøre sig selv en tjeneste ved at flytte debatten ud i diverse online-universer på deres sites, foreslår Claus Sølvsteen, f.eks. ved at lade debatten folde sig ud i separate debatter på rejsesiderne, debat af bolig og bil.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også