Berlingske relancerer netavisen

MediaWatch

Berlingske Tidende relancerede onsdag morgen deres netavis. Avisen har fået flere journalistiske kræfter og ligner nu CNN og blogs. Relanceringen af hjemmesiden markerer en større, organisatorisk omlægning, hvor de redaktionelle kræfter mellem netavisen og papiravisen smelter sammen, og på den måde sætter øger avisens resurser. Ideen med den redaktionelle omlægning er, at skabe et redaktionelt miljø, hvor avisen udkommer hele døgnet. Samtidig foretages der derfor også en række ændringer i papiravisen, så avisen i højere grad end i dag lever op til avisens strategi. "De to forskellige typer af udgivelser supplerer hinanden. Den ene har roen, refleksionen, overblikket, de skarpe meninger og de unikke læseoplevelser. Den anden har nyhedsstrømmen, der aldrig slutter, den dynamiske form, informationer i mange forskellige lag og præsentationer, interaktivitet og åndehuller," skriver avisens ansvarshavende chefredaktør Lisbeth Knudsen i en kommentar til de nye redaktionelle tiltag. Relanceringen af hjemmesiden ligger tæt op af CNN's design, men avisen har valgt et mere luftigt layout, der ligner nettets mange blogs. Samtidig har siden valgt et bredt design på 960 pixels, og har droppet en menubar til venstre-navigation. Det giver plads til både mere redaktionelt indhold og flere reklamer. Relanceringen betyder også, at avisen opretter ti blogs, skrevet af kendte kommentatorer som prorektor Lykke Friis, politisk kommentator Niels Krause-Kjær og tidligere politiker Uffe Ellemann-Jensen. Da MediaWatch besøgte avisen onsdag morgen havde Berlingske imidlertid tekniske problemer med det nye design. Siden meldte ofte fejl, og en flash-animation, der skulle markere overgangen til det nye design, blev tidligt fjernet fra siden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også