Dagbladene mister mange annoncekroner

MediaWatch

De gyldne tider på annoncemarkedet, hvor højkonjunktur og medfølgende optimisme har fået reklameforbruget til at eksplodere, kan være slut. Flere mediebureuaer vurderer over for Børsen, at reklameforbruget falder i de kommende år, og det kommer især til at gå ud over dagbladene. "Dagbladene er ramt af faldende læsertal og stigende konkurrence, og det sætter automatisk et pres på annoncepriserne," siger adm. direktør i mediebureauet Phd., Morten Kristensen. Men også TV 2 kan miste store indtægter fra annoncemarkedet. "TV 2 er sårbare, hvis en forventet vækst i tv-reklame udebliver. Lige nu har de et hul i budgetterne, og det kan blive sat under mere pres. TV 2 laver hele tiden ændringer, men jeg er ikke optimist," siger Morten Kristensen. Trading director for GroupM - overbygningen til mediebureauerne Mindshare og Mediaedgecia - Kenneth Brenøe, vurderer, at dagbladene som den eneste af de store mediegrupper vil opleve et direkte fald i annonceomsætningen i andet halvår af 2007 i forhold til samme periode i 2006.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også