Metro-aktier er ikke en stor sag

MediaWatch

PricewaterhouseCoopers har svært at blæse Per Mikaels aktier op til en stor sag, men man undrer sig over manglende information til Boserup. Fagbladet Journalisten skriver, at Per Mikael Jensen beholdt de aktier, han har i Metro International, da han kom til TV 2. MediaWatchs kilder med nært kendskab til TV 2 finder det særdeles overraskende, at Per Mikael Jensen indrømmer, at han havde aktieoptioner i Metro, der har interesser i print og web også i Danmark, samtidig med, at han sad som TV 2-direktør og varetog webinteresser og overvejede om TV 2 skulle gå ind i print. Per Mikael bekræfter i Journalisten, at han ikke solgte sine Metro aktier. "Jeg må gerne have de aktier i Metro, som jeg anskaffede for fire år siden, på samme måde som jeg har aktier i andre virksomheder," siger Per Mikael Jensen. TV 2s bestyrelsesformand formand Niels Boserup siger i Berlingske Tidende, at han ikke vidste, at Per Mikael Jensen havde de aktier, og at han nok have rådet ham til at sælge dem, inden tiltrædelsen, hvis han havde vidst det. Han er dog helt sikker på, at Per Mikael har varetaget TV 2s interesser - også i de indgåede aftaler med Viasat. Medieanalytiker John G. Sørensen, PricewaterhouseCoopers, har svært at blæse Per Mikaels aktier op til en stor sag, men han undrer sig lidt over, at TV 2-direktøren ikke oplyste til Niels Boserup, at han havde de aktier. "I den konkrete sag er det svært at få øje på en reel interessekonflikt, vel vidende at MTG og Metro International er to forskellige selskaber. Mere principielt skal en direktør for en virksomhed som TV 2 være ekstra påpasselig med, at der kan kastes mistanke på hans habilitet," siger han. En parallel situation er muligvis, at formanden for FCK, Flemming Østergaard, har investeret en del af privatformuen i Brøndby IF. For et beløb på mellem en kvart og en halv million kroner, skønner Ekstra Bladets kilder. Ud over sit medejerskab af Brøndby har han også investeret en mindre del af sin formue i AGF.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også