Fodbold som rambuk for mobilt tv

MediaWatch

Topfodbold kan mod forventning blive det programindhold, der sætter rigtig gang i mobilt tv, som det skete med satellit-tv i 90'erne. Det står på side 1 i håndbogen, at fodbold i hvert fald ikke er egnet til mobilt tv. Skærmen er for lille, man kan ikke se bolden, og kampe er for lange at følge. Ikke desto mindre lyder der andre toner fra England, hvor netop fodboldens stærke tiltrækningskraft og brand nu skal løse den opgave, intet andet programindhold kan: at få folk til at tage mobilt tv til sig, skriver The Guardian. I England har flere mobil-tv udbydere forsøgt sig uden den store publikumssucces. Seerne afviser muligheden, med undtagelse af en pæn succes for 3s SeeMeTV, der tiltrækker mange downloads med en egen version af YouTube videoer. Det engelske mediemarked konstaterer, at mobil-tv ikke er en åbenlys succes. I fire år har de skarpeste teknik- og marketingshjerner forsøgt at overtale englænderne til at bruge mobilen som mini tv. Men resultaterne er dårlige, og alle undrer sig, når man ser på succes i Japan, Sydkorea og Italien. Der er masser af indhold til rådighed - også fra BBC, Channel Four, ITV og BskyB. Men ideen om at betale ekstra for programmer, man i forvejen kan se "gratis" hjemme er ikke videre interessant. British Telecom har netop nedlagt deres Movio service, der tilbød fem tv-kanaler som broadcast-tv. I begyndelsen af 90'erne var fodboldrettigheder med topfodbold en vigtig rambuk for satellit-tvs succes - ikke ulig den danske udvikling. Nu vil Amstrad - en mobil-tv udbyder, der er opkøbt af BSkyB - levere topkampe til mobilen. BskyB har for nylig fornyet rettighederne til Premier League fodbold og købte denne gang mobil rettighederne med. Planen er, at gentage succesen fra de tidlige 90'ere. I samarbejde med News Group, der ejer Sun og News of the world, vil man udbyde målklip, andre highlights, og alle 92 direkte topkampe for fem pund om måneden, eller ca. 50 dkr. Den forretning giver mening for seerne. Med den rette telefon kan man for fem pund se alle de kampe, man ellers skulle betale 35 pund for per måned på et almindelig high-pay tv-abonnement. At se fodbold på en lille skærm vil altid være et supplement eller en slags nødløsning. Faktum er, at 3G tilbyder et for ustabilt billede til brug for broadcast tv. Det egner sig foreløbig bedst til download af videoklip. Rigtig broadcast tv har næppe en chance, med mindre der tilbydes et billigt alternativ, der er til rådighed over alt. I England tænker man i retning af wi-fi adgang overalt i byerne, eller det tredje alternativ, som også kan være undervejs i Danmark, nemlig mobilt tv via DTT sendenettet, der i hvert fald rent teknisk kan levere varen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også