GroupM: Tv vokser kun knap seks procent i 2007

MediaWatch

Tv-markedet må belave sig på en mere ustabil periode, spår GroupM, der taler med tyngde. Tv-markedet har i 2007 været præget af mere uforudsigelige udsving i omsætningen, hvilket givetvis giver stationerne panderynker. "Vi ser begyndelsen på en mere ustabil periode for tv. Tv-budgetterne er ikke længere bare givet, hvilket i høj grad skyldes de seneste års prisstigninger på tv, og dels at der er kommet rigtig godt gang i andre mediegrupper, især online medier," siger Kenneth Brenøe, der er Trading Director for GroupM. Han taler med tyngde, for GroupM repræsenterer Mediaedge:cia, Mediacom, Mindshare og Maxus, som tilsammen står for halvdelen af tv-omsætningen i Danmark. GroupM har for MediaWatch set nærmere på udviklingen i 2007. Kenneth Brenøe er lidt mindre optimistisk, end mediabureauet PHD var overfor MediaWatch for et par dage siden. Han tror ikke, at TV 2 leverer mere vækst end TV3 og SBS. De seneste DRRB-tal siger en vækst på godt fire procent på tv frem til og med juli, hvilket formentligt er nogenlunde ligeligt fordel mellem stationerne. "Årets sidste halvdel og især sidste kvartal vil stige og være større end sidste år. De næste måneder vil trække det samlede tv-indeks i 2007 op på en vækst på små seks procent for hele året," spår Kenneth Brenøe. PHD havde lidt højere procentsatser, da bureauet for nogle dage siden estimerede, at tv-reklameomsætningen voksede med ca. seks procent i første halvår. Bureauet vurderer, at seks procent også bliver vækstraten for hele 2007. PHD vurderer at TV 2-gruppen leverer en seks-syv procents vækst i første halvår og estimerer, at TV 2-kanalerne kan levere en vækst på syv-otte procent i hele 2007, hvilket er et par procentpoint over markedsvæksten. TV 2s koncernsalgsdirektør Flemming Rasmussen bekræfter det niveau overfor MediaWatch. TV3-gruppen og SBS-gruppen ned under markedsvæksten. Det vil sige en vækst på fire-fem procent, spår PHD.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også