Forsker: Det ender med Kronborg

MediaWatch

Det sandsynlige er, at bestyrelsen beholder den sikre Anders Kronborg, men det ville være godt, hvis der var mod på international kandidat. Det er vurderingen fra professor Anker Brink Lund, CBS. "Efter al sandsynlighed ender det med, at Kronborg bliver næste direktør. Han har gjort det godt, og hvis det primært handler om at gøre TV 2 klar til salg, er Kronborg det sikre kort. Måske ikke den empatiske personalemand, men dygtig til det økonomiske og det politiske spil," siger Anker Brink Lund. Set med forskningsbaserede briller kan Anker Brink Lund ikke få øje på de store problemer for TV 2-koncernens videre færd. TV 2s bestyrelse er bedre end sit rygte. Strategien er fremtidsrettet og realistisk, lyder bedømmelsen fra CBS-professoren, der som en af få medieforskere studerer medierne både som forretning og som politisk virksomhed, og hvor disse overlapper. Han har kun ét forbehold, og det er på public service-siden. "Mit bud er, at programledelsen godt kan tåle mere tyngde." TV 2s bestyrelse skriver ikke direkte i opslaget, at man ønsker en dansker som direktør, men man fremhæver en person med stor kultur- og samfundsforståelse og interesse i at deltage i den offentlige debat. Det lyder svært for en udlænding. Anker Brink Lund kunne godt tænke sig, at der var lidt højere til loftet end bestyrelsens udspil. Kronborg er et sikkert valg, men ved lederskifte er det altid klogt at smide brikkerne op i luften, før man beslutter sig. "Mediebranchen i Danmark har det handicap, at den er en lille og lukket verden. Til gengæld sidder der mange spændende profiler i udlandet, der er yderst kvalificerede til at drive TV 2 videre. Og selvfølgelig kan man drive en medieorganisation som TV 2 med engelsk som sprog på direktionsgangen," siger han. Når det gælder udsigten til, at TV 2 skal sælges, kan Anker Brink Lund ikke tilslutte sig den bekymrede kategori af medieforskere. TV 2 bliver formodentlig privatiseret, så snart EF-domstolen har talt, vurderer han. Det har Fogh-regeringen lovet sine vælgere, og hvis retssagerne går TV 2 imod, så sænker man blot prisen for TV 2. "Det betyder ikke alverden for staten, om prisen er nogle millioner mere eller mindre," siger han til MediaWatch. Han spår, at man kommer med en anden salgsmodel til næste omgang. "Det behøver for eksempel ikke at være en svær øvelse at udbyde TV 2 på folkeaktier til investeringslystne danskere," forudser CBS professoren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også