Lunde: Produktudvikling af aviser påkrævet

MediaWatch

Med den rette produktudvikling kan de betalte morgenaviser undvige de farligste konsekvenser af internettet og gratisaviserne. Den tidligere chefredaktør på Berlingske Tidende, Niels Lunde, er ret sikker på, at der ikke bliver plads til de tre nuværende betalte morgenaviser. I hvert fald ikke i den form og stil, som de udkommer i nu. Niels Lunde forventer, at alle tre aviser vil fortsætte med at udvikle andre forretningsmodeller for at bevare en rolle i mediemarkedet. Gør de det, har aviser på papir også en fremtid. Kvalitetsaviser, fremhæver han i Jyllands-Posten. De skal acceptere lavere oplag, og at læserne er mindre interesseret i at betale for nyheder. Men derfor kan læserne godt være villige til at betale for baggrund, perspektiv og debat m.m. Den gode nyhed for aviser er, at den massive konkurrence fra gratisaviser vil kulminere og finde et leje. Lunde er også opmuntret af, at de tre aviser er i fuld gang med at tilrette deres aviser mod hver sin mere præcist definerede målgruppe.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også