Netkonkurrencer er lig med spam

MediaWatch

Et enkelt klik på nettet og der er adgang til en masse konkurrencer med præmier som rejser, mobiltelefoner og penge. Men for at deltage i konkurrencen, skal man tilmelde sig firmaernes nyhedsbrev, der indeholder annoncer fra en række firmaer, og dermed kan opfattes som spam. Rasmus Kjeldahl, direktør for Forbrugerrådet, mener, at det er forsøg på at omgå loven og kalder det bondefangeri. Markedet for annoncer på nettet er en lukrativ forretning, og det lokker endnu flere firmaer til med nye måder at distribuere annoncerne på. For eksempel kan man med 'tip en ven'-metoden få f.eks.10 øre pr. annonce for at spamme venner og bekendte. Morten Kamper, der er direktør for Foreningen for Distance- og Internethandel, er enige med Forbrugerrådet i, at nogle af firmaerne er lige lovlig kreative. De nye aktører på markedet er ikke vokset op med, hvordan spillereglerne er. Mange prøver sig frem, og ser hvad andre har gjort, siger Morten Kamper til Politiken. Forbrugerrådet maner til forsigtighed.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også