TV 2: Udvikling eller vedligeholdelse?

MediaWatch

MediaWatch bringer frisk liste af mulige TV 2-direktører, men spørgsmålet er, hvor mange af bestyrelsens emner der tør tage jobbet. TV 2 står over for et salg i overskuelig fremtid, som gør fremtiden for den nye direktør usikker. Den nye ejer må forventes at sætte sit eget hold. Direktør og partner i rekrutteringsfirmaet Ray & Berndson, Troels Gjerrild, mener derfor, at en intern kandidat ville være en fordel; også set i lyset af, at TV 2 efter Per Mikael Jensens mange nye tiltag ikke nødvendigvis har behov for endnu en offensiv direktør. De interne navne, der kan forsætte projektet,og både pleje og udvikle det, er: • Anders Kronborg, konstitueret direktør TV 2 • Palle Strøm, indholdsdirektør for hele TV 2 • Flemming Rasmussen, TV 2s koncernmarketing- og salgsdirektør Omvendt vurderer Lasse Fredskov, der er ordførende direktør for SAM headhuntning, at salget af TV 2 formentlig vil foregå i et internationalt forum, og derfor bør en ny direktør have en international baggrund. Han mener, at den vigtigste opgave for den nye direktør er at styre salget af TV 2, og i den sammenhæng er nationaliteten mindre afgørende. De eksterne kandidater, der offensivt kan videreføre linjen, er: • Ulrik Haagerup, nyhedsdirektør hos DR • Jørgen Madsen, adm. direktør for MTG Danmark • Lars Grarup, mediedirektør i DR • Jesper Sehested Lund, direktør Vi med Hund • Morten Christiansen, direktør for 3 • Steffen Kragh, Egmont • Henrik Ravn, adm. direktør for SBS-TV • Lasse Bolander, koncernchef i Det Berlingske Officin • Lars Munch, adm. direktør i JP/Politikens Hus • Merete Eldrup, direktør i JP/Politikens Hus • Jens Willumsen, tidl. SAS direktør Ulrik Haagerup, Jørgen Madsen og Lars Grarup er bedste bud, i hvert fald ifølge betting-virksomheden Scandic Bookmakers, der giver odds på vinderen af jobbet. I Berlingske Business’ afstemning blandt læserne foretrækkes Flemming Østergaard, Anders Kronborg, Palle Strøm/Keld Reinicke og Merete Eldrup. Ny på MediaWatchs aktuelle eksterne liste er Jesper Sehested Lund, som der peges på som en interessant profil. Han besidder en kommerciel tilgang og mange års mediekendskab både til tv, radio og trykte medier, og han sidder i dag med en virksomhed, der allerede delvis ejes af TV 2, nemlig Vi med Hund-universet. Nogle vil hævde, at Lund er for kras og for kommerciel en personlighed, men hvis TV 2-bestyrelsen var glade for Per Mikael Jensen, er Jesper Sehested Lund også et emne. Ny på listen er også 3s direktør, Morten Christiansen, der har gjort det godt i strid modvind og har årelang medieerfaring fra reklame- og mediabureau-verden. Steen Hillebrandt, der er professor i ledelse hos Århus Universitet, mener, at det er fornuftigt, at TV 2s bestyrelse indledte en rekrutteringsproces i stedet for at udnævne Anders Kronborg til ny adm. direktør. Han mener, at bestyrelsen med sin konstituering anerkender, at han er en kompetent kandidat, men ikke så klart et valg, at man kan undlade en rekrutteringsproces.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også