Barsk udfordring for TV 2s salgsafdeling

MediaWatch

Væksten i tv-reklamemarkedet er styrtdykket til en fjerdedel af den vækst, TV 2 har budgetteret med. Broderparten af TV 2s indtægter kommer fra almindelige reklameindtægter, som salgsdirektør Peter Olafsson er ansvarlig for. I 2007 skal ca. 75 procent af koncernens samlede omsætning på 2,5 mia. komme fra tv-reklamen. TV 2 skal hente 1,9 mia. alene på reklamesalg. En solid stigning i forhold til 1,586 mia. i 2006. Salgsledelsen frygter ikke intern usikkerhed ovenpå det pludselige direktørskifte, hvilket kunne påvirke årets resultat. Men Peter Olafsson må finde sig i, at annoncemarkedet har gjort hans del af opgaven langt sværere end planlagt. Peter Olafsson vil ikke sætte konkrete beløb på, hvem der er udset til at bidrage med hvad til TV 2s vækst. De nye initiativer skaber en helt ny, men usikker omsætning, så en stor del af den budgetterede vækst hænger fortsat på traditionelt tv-reklamesalg. Det er meget usikkert, hvor godt de nye områder klarer sig. Der er eksplosiv vækst i online, mens radioen formentlig skuffer lidt i år. Den største udfordring for TV 2s salgsafdeling er imidlertid, at tv-reklamesalget i første halvår er ramt af en langt svagere end forventet vækst. Mediaedge:cia mener, at tvs omsætning kun er vokset med tre procent i første halvår, og bureauet har svært ved at se, at det retter sig meget op i efteråret. Peter Olafsson tror på lidt mere vækst, men erkender overfor MediaWatch, at man er bagud. "Vi konstaterer, at væksten i tv-markedet i første halvår 2007 formentlig kun er omkring fire-fem procent - mod 12 procent i 2006," siger Peter Olafsson. Set i det lys er han dog tilfreds med, at TV 2 i første halvår efter al sandsynlighed har vundet andele ud af den vækst, der trods alt er. TV 2 ligger under budget i første kvartal, men kontinuerede direktør Anders Kronborg vil ikke kommentere, om det også gælder i første halvår, før halvårsregnskabet foreligger den 31. august.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også