TV 2 Radio har blikket rettet på efteråret

MediaWatch

TV 2 Radio er gået en smule frem, men halter langt efter egne lyttermål, og Rohde lover bedre kommercielt håndværk. Den seneste måling viser, at radioen i sit første hele kvartal, 2. kvartal, ligger på 607.000 ugentlige lyttere og en share på 4,8 procent målt i 21-50 år. TV 2 Radios mål er en share på 15 procent i 21-50 år i fjerde kvartal. Radioens kommercielle share er 13,9 procent. Her var målet 35 procent. DR står stærkt med 69,9 procent af markedet. Målt på nettdækning overgås TV 2 Radio af P4, P3, Radio 100 FM og P1, viser Gallups pressemeddelelse. TV 2 Radios direktør Jens Rohde er på ferie, men gør klart overfor MediaWatch, at man begynder på en frisk fra efteråret. Foråret er nærmest afskrevet. Fornyelsen bliver en glidende proces ind i september med fokus på lytteren. "Vi udkommer i nyt design med et knivskarpt fokus på lytteren, som skal have service, smil, indhold og ikke mindst hits, som hun kan genkende, forholde sig til og blive i godt humør af," siger han. TV 2 Radio tog mandag morgen hul på et nyt morgenshow, der er første skridt i omlægningen af formatet. Der kommer også en ny markedsføringkampagne, men først langt inde i september, når flere timeslot er omlagt. Jens Rohde gør klart, at branchen skal ikke forvente nyskabelser. Opgave er ikke at tilfredsstille P1-lyttere eller Informations læsere ved at breake en masse nyt. "Vi er en kommerciel mainstream-radio, og det står vi ved. Til gengæld vil vi være de bedste til det, vi gør, og det bliver vi også hen ad vejen." 4.392.000 danskere lytter hver uge til radio, og de lytter i gennemsnit til 20 timer. Det er 70 minutter mindre end i det første halvår af 2007.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også