Gratisavislæsere sværere at holde på

MediaWatch

MetroXpress accepterer, at livsbetingelserne er blevet sværere på det danske gratisavismarked. MetroXpress har måttet trykke flere annoncer til en lavere pris, og det er der en større omkostning ved. Derudover bruger MetroXpress flere avisbude, fordi avisen har mistet fem procent af markedet i busser og toge på grund af konkurrencen. Avisens direktør Søren Riis vurderer i Berlingske Business, at det går som ventet - set i lyset af den nye konkurrencesituation, hvor Urban, 24timer og Nyhedsavisen er de nærmeste offensive konkurrenter. Søren Riis vil ikke dele sine planer med omverdenen, men oplyser, at man skal holde en overskudsgrad omkring 15 procent. Sidste år var den på 23 procent. Gennem det seneste halve år har MetroXpress mistet godt 11 procent af læserne, men direktøren accepterer, at det er svært at gøre noget ved det. Med så mange aviser i markedet, er der færre, der læser MetroXpress en hel uge: "Så gør de det måske fire dage om ugen. Konkurrencen gør det svært at opretholde læsertallene," lyder erkendelsen fra adm. direktør Søren Riis. I andet kvartal af 2007 mistede Metroxpress tre procent af indtægterne fra annoncesalget. Det viser kvartalsregnskabet for koncernen Metro International. MetroXpress giver dog forsat overskud og kom ud af 2006 med et driftsresultat på 24 millioner kroner. Moderselskabet Metro International skuffede analytikerne mandag med et regnskab, der ikke lever op til forventningerne. Metro International øgede i andet kvartal sin omsætning med knap syv procent til i alt 120 millioner dollars, men overskuddet kunne ikke følge med. Hvor analytikerne havde regnet med et overskud på omkring 4,2 millioner dollars, endte resultatet kun på 3,7 millioner. Metro International udgiver gratisaviser i 20 lande over hele verden. De skuffende regnskabstal skyldes især, at avisen er presset på det svenske, spanske og amerikanske marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også